Bodrum Hakimi (I)
Yıl 1965, Düziçi İlköğretmen Okulundan yeni mezun olmuş çiçeği burnunda bir
öğretmendim. İlk atamam Kastamonu'nun Azdavay ilçesinin Çengel köyüne çıktı. 27
Temmuz'da 1965 tarihinde göreve başladım.
Çengel Adana'ya oldukça uzaktı. İklimi ayrı, gelenekleri ayrı. Biri Akdeniz,
öbürü Karadeniz. Yaşayış da çok farklı. Yollar sarp köy hayli uzaktı. İşte
Bodrum Hâkimi'yle de Çengel köyünde ilkokul öğretmenliği yaptığım sırada
tanıştım.
Çengel; Batı Karadeniz Dağları üzerinde bir orman içi köyü. Sahilden Cide'ye (
Karadenize) uzaklığı 70–80 kilometre. Bu kadar yakın olmasına rağmen İstanbul'a
gitmeyenler denizi hâlâ görmemiş.
Okulun bulunduğu Şatır Köyü iki dağın arasında. Diğer mezraların da merkezi.
Onun için cami ve okul buraya yapılmış.
İstanbul; Anadolu'nun olduğu gibi Çengellilerin de ekmek kapısı olmuş. Her evden
İstanbul'da bir çalışan vardı. Ekmek parası gurbetle özdeşleşmişti Çengel'de.
Gurbet; ekmek ve su gibi. Onun için İstanbul'a müthiş bir göç vardı. Yeşilköy ve
civarı Çengellilerin yoğun olarak bulundukları semtlerden biriydi.
Haftada pazar günleri İstanbul'dan Pınarbaşı'na (Eski adı Zarı Pazarı olan
nahiye merkezi) bir otobüs gelir, yolcusu olan sevinçle nahiye merkezinin yolunu
tutardı. O gün Pınarbaşı'nın pazarı olduğundan otobüsün gelişi de buna göre
ayarlanmıştı. Nahiye merkezine ulaşım katır ve atla yapılıyordu. Köyle nahiye
merkezinin yolu patika ve de oldukça zorlu bir yoldu. Pınarbaşı'na giden yol
okulun dibinden geçerdi. Gidenlere sigara ısmarlar, postaneye uğramalarını
tembihler, memleketten bir haber getirirler umuduyla pazarcıların dönüşlerini
hacıyolu gibi beklerdim.
Çengel halkı müthiş rakı içerdi. Ben de rakı içmeye burada başlamıştım.
Kastamonu ve Azdavay'ın o yıllarda rakı tüketiminde Türkiye 'de ilk sıraya
girdiği söyleniyordu.
Köye okul yeni yapılmış, kumu, çakılı ve sair malzemesi de hayvan sırtında
taşınmıştı. Ben okulun ilk öğretmeniydim. 5 parçadan oluşan Çengel'in en büyük
parçası Gere idi. Gere, Zaim Köyü, Verve ve Çengel mezralarındaki öğrenciler
Şatır Köyüne geliyorlardı. Okula en yakın mezra Çengel ve Zaim Köyü idi.
Çengel; ilçe merkezine pek uzak değildi, ama ulaşım oldukça zordu. İlçenin yolu
Pınarbaşı'ndan geçi yordu. İlçeye gitmek için nahiye merkezine (Pınarbaşı) atla
veya yaya, sonra da Faiklerin minibüsüyle Azdavay’a ulaşmak gerekirdi. Minibüsü
kaçırdığınız zaman kazaya gidememe gaygısı dolardı içinize. Ya ikinci kez
minibüsün dolmasını bekleyeceksin, ya özel tutacaksın, ya da bir sonraki günü
bekleyeceksin. Bu sıkıntılar yaşandıkça gurbet
denilen mefhum çekilmez olurdu Pınarbaşı'nda. Gırtlağında gözyaşları düğüm
düğüm. Ağlayamazsın. Yarını veya bir sonraki arabayı beklemekten başka çare
yoktur artık. Onun için her araba sesi yeniden bir umut ışığı olurdu.
Azdavay'la Pınarbaşı 25–30 Çengel-Pınarbaşı yaklaşık 10–15, Azdavay'ın
Kastamonu'ya uzaklığı da 70 kilometreydi. O yıllarda ilçenin nüfusu ise 2–3 bin
civarındaydı. Hiçbir sosyal aktivitesi yoktu. Bir sinema vardı. O da haftanın
belirli günlerinde çalışıyordu. O sinemada filim seyretmek nasip olmadı. Fakat
bir Cumhuriyet Bayramı kutlamalarında bağlama çaldım. Büyük sükse toplamıştı.
Ondan sonra adım sazcı öğretmene çıktı. Azdavay ilçe merkezine bağlı
öğretmenlerin hepsi tanımıştı. Adanalı Sazcı Öğretmen dendiğinde herkes bilirdi.
Çengel'de zamandan gayrı bol bir şey yoktu. Bakkal ve kahvehane memlekette
kalmıştı. Temel ihtiyaç maddelerini nahiye, doktor ve sağlık hizmetlerini ise
ilçe merkezinden temin etmek gerekirdi. İhtiyaçları zamanında gidermezseniz
haliniz perişan olur, umutlar pazara kalırdı. Çengel 'de park, bayram yeri,
çarşı pazar yoktu. Yok, yoka karışmış "Tuz yok sabun yoktu". Ama havası ve suyu
güzel, doğayı tarif etmek imkânsızdı. Görevin dışında nasıl vakit geçireceğimin
hesabını yapar, köy eşrafından Niyazi Efendi (Niyazi Şen) ile nereye gidersek
günü daha iyi değerlendiririz diye düşünür dururdum. Zaman akmayan bir sel,
bense onun deryasında boğulan bir Halil Atılgandım.
O yıllar iletişim araçlarının az, 45’lik plâkların yaygın olduğu dönemlerdi.
Televizyon ise hiç yoktu. Uzun dalga Ankara Radyosu ile Mamak Muhabere,
Meteoroloji ve Polis Radyoları da kısa dalgadan yayın yapan istasyonlardı.
Bunları dinlemekte oldukça güçtü. Sonra her radyoda bu istasyonları çekmezdi.
Adana, Erzurum, İstanbul Radyoları ise ancak hitap ettiği bölgelerden
dinlenilebiliyordu. Tek yoldaşım dayımın öğretmen okulunda 35 liraya aldığı
bağlama ile demirbaş dostum pikaplı radyoydu. Niyazi Efendi ile bir yere
gitmemişsek ya radyo dinler, ya da evde bağlama çalardım. Bağlama çalmak Düziçi
İlk Öğretmen Okulunun bir armağanıydı. Bu armağan zaman içinde çocuklarla ve
köylüyle ilişkilerimi sıcak tutan en önemli bir araç olmuştu.
Şatır Köyü iki dağın arasında, okul ise hemen alt başta Pınarbaşı'na giden yolun
üstündeydi. Gün batımından önce her taraf yemyeşil, gök masmavi olur. Güneş
kaybolunca, yeşiller bir yağmur bulutu gibi çökerdi okulun üstüne. İt havlaması
at kişnemesine karışır, hindiler biz de buradayız dercesine töm töm ederek
koşar, garip ötüşleriyle akşamın sessizliğini bozarlardı. Okulla lojman
arasındaki antene küçük bir kuş konar, tarifi mümkün olmayan hareketler yaparak
gözden kaybolurdu. Bu ise hüzünlü bir Çengel akşamının ayak sesleriydi.
Okulun önünde üç büyük çam ağacı vardı. Hüzünlü akşamın gelişiyle onlara da bir
sessizlik çökerdi. Akşam rüzgârıyla bozulan sessizlik bir uğultuya dönüşür,
içimi burkar, sebepsiz bir korku sarardı her yanımı. Tarifsiz duygular içinde
sancılı kadınlar gibi kıvranırdım. Yalnızlık kara bulut gibi çökerdi üstüme.
Yalnızlığımı paylaşan tek dostum Niyazi Amca ve onun Çakır adındaki köpeği idi.
Çakırla dost olmuştuk. İyi bakardım ona. Ekmek verir yemeğimi paylaşırdım. O
beni ben onu çok sevmiştik. Çakır evinde konaklamaz
hep benimle yalnızlığımı paylaşırdı. Ayak sesimden geldiğimi bilir, Çakır
dediğimde üstüme atlar, gece geç gelişlerime kızar gibi bir tavır takınırdı.
Gözümün içine bakar, başını bir o tarafa bir bu tarafa çevirir. Nerde kaldın
diye beni sorguya çekerdi sanki. Lojmanının küçük bir girişi vardı. Duldaydı.
Oraya bir çul sermiştim. En soğuk günlerde dahi orda sabahlar, beni yalnız
bırakmazdı. Çok sadıktı. Geceleri bazen ulurdu. Uluması içimi ürpertir çiğrirdim.
Kalkıp sus artık dediğimde; ağlamaklı bir ses çıkartır, kuyruğunu tap tap vurur.
Başını ön ayaklarının üstüne koyar, gözümün içine bakar, mahcup tavırlar içinde
sanki benden özür dilerdi.
Yalnız gecelerim bitmek bilmezdi Çengel'de. Çam ağacından ve mezarlıktan gelen
baykuş sesleri bazen Çakır'ın sesini bastırır beni ürkütürdü. Lâmbanın titrek
ışığı pat pat ederek ürkütmelere ortak olur gazın bittiğini ritmik bir ölçüyle
haber verir, üstelik camı da kirletirdi.
Önce de söylediğim gibi, Çengel'de zamanı değerlendirme araçlarım radyo, plâk
bağlamaydı. Bağlamanın ayrı bir yeri ve değeri vardı. O benim için anaydı,
babaydı. Gözyaşlarıma mendil, gurbet türkülerinin çilekeş dostuydu. Onda dile
gelirdi "Gurbet yolu gariplerin yoludur" türküsü. Bildiğim, öğrendiğim türküleri
öğrencilere ve köylüye çalar söylerdim. Köylüler çok sevmiş, bağrına basmıştı
beni. Bir dediğimi iki etmezlerdi. Kısa dalgadan dinlediğim plâkları İstanbul'da
çalışan Çengel köylüleri vasıtasıyla temin ederdim. Onun için hayli plâk
repertuvarım olmuştu.
Bir gün kısa dalgadan yayın yapan Sofya Radyosu'ndan Bodrum Hâkimini dinledim.
Sözler beni çok etkilemişti. Hemen getirteceğim plâklar arasına not ettim.
Plâkları bize İstanbul'dan Papaz'ın Oğlu Mustafa (Eski Muhtar İbrahim Kuru'nun
oğlu) temin ederdi. Birinde hayli kalabalık bir liste göndermiştim. Onu dahi
zorsunmadan temin edip yolladı. Gelen on beş yirmi plak’ın içinde ilk
döndürdüğüm Bodrum Hâkimi oldu. Plâk klasik sazlarla çalınıyor, Nazmi Yükselen
tarafından da okunuyordu. Ön plândaki klârnet sesi sözlerle bütünleşerek yürek
dağlıyordu. Plâk dönüyor bense sözleri türkü defterime kaydediyordum.
"Bodrumlular erken biçer ekini
Feleğe kurban mı gittin Bodrum Hâkimi
Nasıl attın Mefharet Hanım ipe de kendini
Altın makas gümüş bıçak ile doğradılar tenini
Hâkim hanımın memleketi Kütahya Tavşan
Hâkim hanım sen eyledin bizleri perişan
Nasıl attın Mefharet Hanım ipe de kendini
Çifte doktorlar doğradı o beyaz tenini "
Sözler açık seçik bir hadiseyi anlatıyordu. O zamanlar Bodrum bu kadar popüler
değildi. Veya popülerdi de ben bilmiyordum. Bodrum'u ve Tavşanlı'yı bu plâkla
duyuyor Mefharet Hanım'ın Bodrum Hâkimi, memleketinin de Kütahya'nın Tavşanlı
ilçesi olduğunu
anlıyordum. Parçayı dinleyen herkes de aynı şeyleri tespit edebilirdi.
Bodrum Hâkim; bekâr odamın dip köşesine yerleşmiş masadaki pikaptaydı.
Şanslıydı. Hiçbir pikapta dönmemişti bu kadar. Döne döne müzik kulağıma
yerleşmiş, sözlerini ezberlemiş, bağlamaya da dökmüştüm. Dilimize tespih olan
türkü artık repertuarımıza girmiş, Çengel gecelerinin de popüler türküsü
olmuştu. Her içki masasında Niyazi Efendi ya plâğı çaldırtır, ya da bana
söylettirirdi. İşte Bodrum Hâkimi'yle böyle tanışmıştım.
Yıllar bizi acısıyla tatlısıyla hamur gibi yoğurdu. Az gittik uz gittik.
Kendimizi halk müziği ve folklor camiasının içinde bulduk. Bu camia beni
bilimsel çalışmalara sürükledi. Yaptığımız araştırmaları, derlediğimiz türküleri
yayımlama fırsatı verdi. Bu çalışmaları sürdürürken aklımda hep Kütahyalı Bodrum
Hâkim vardı. Acaba bir gün; Çengel gecelerimi süsleyen, havasında katre katre
gezinen, yalnız gecelerime fon müziği olan Bodrum Hâkimi'ni araştırabilecek
miyim diye düşünürdüm...
Aradan 31 yıl geçtikten sonra böyle ezgileri çalmayan TRT, Bodrum Hâkimi'ni
yeniden gündeme getirdi. 1965–66 yılında çok popüler olan Bodrum Hâkim 1997
yılında TRT kurumunun Radyo Sanatçıları Halk Müziği Programında İzmir Radyosu
sanatçılarından Mustafa Özcan tarafından okundu. Beste olan Bodrum Hâkim
anonimleşmiş olacak ki, TRT repertuar kurulundan geçerek yayın hakkını
kazanmıştı. Ancak TRT den önce, Tolga Çandar, Yatağanlı Mahmet Topçu ve Muğlalı
Memiş Günüç Bodrum Hâkimini kasetlere okumuş, Memiş Günüç kasetine Bodrum Hâkim
adını bile vermişti. Böylece Çengel'deki yalnız gecelerimin baş plâğı yıllardan
sonra yeniden gündeme geldi. Doğrusu gönlümdeki geçmiş günlerimin gösterime
girmesi, beni, aşka inandığım, şiirler yazdığım, mektup gelmedi diye kahrımdan
rakı içip sarhoş olduğum yalnız gecelerime götürdü. Yavuklumdan gelen aşk
mektuplarını yastığımın altına koyup, her fırsatta tekrar tekrar okuduğum
günlerimi hatırlattı.
Yine TRT deki bir başka programda bu sefer Bodrum Hâkim Nazmi Yükselen
tarafından okunuyor, hem de derleyicisi ve kaynak kişisi olarak tanıtılıyordu.
Bense türküyü Nazmi Yükselen'in bestesi olarak biliyor, bir televizyon veya
radyo programı yaparak konuyla ilgili gerçeklerin ortaya çıkmasını arzu
ediyordum. Çok istememe rağmen arzum gerçekleşmedi. Ama Bodrum Hâkim içimde hep
uhde olarak kalmış, onu araştırıp höççetini öğrenmek ise benim için bir amaç
olmuştu.
Amacım 1990 yılında Kültür Bakanlığı'na geçtikten sonra gerçekleşti. Kültür
Bakanlığı HAGEM Şube Müdürlerinden Sn. Ahmet Çakır'la birlikte 1996 ve 1998
yılında olmak üzere iki defa Bodrum'a gittik. Bu gidişler Ahmet Çakır'la
birlikte hazırladığımız Bodrum Türküleri ve Oyunları kitabının hazırlanmasına
vesile oldu. Türküleri ben, Sn. Çakır ise oyunları araştırdı.
Bodrum türkülerini araştırırken bende yıllardır esrarını koruyan Bodrum Hâkim
perdesi de aralanmış oldu. Türkünün kaynağına ulaştık. Nasıl yakıldığını tespit
ettik. Böylece içimdeki bilmece çözüldü. Sabırla koruk helva oldu. Gerçekleri
öğrenmek ise beni çok mutlu etti. Bu mutluluğu gelecek sayıda sizlerle paylaşmak
ve Bodrum Hâkim ile ilgili tespitlerimizi aktarmak dileğiyle...
Bodrum Hakimi (II)
Bodrum; üç tarafı denizle çevrili, karadan Milas, Yatağan ve Ula ilçe
sınırlarına komşu, tabii güzellikleriyle, deniziyle milletlerarası üne sahip
turistik bir yöremizdir. Eski adı Halikarnas olan Bodrum'un il merkezine
uzaklığı 90km Muğla'nın diğer ilçelerine göre zengin ve de farklı bir halk
müziği yapısına sahiptir. Aydın, Denizli, Burdur illerinin, Acıpayam ve Fethiye
ilçesinin halk müziği özelliklerinden etkilenmiştir. İlçe merkezi olarak zengin
bir repertuara sahip olan Bodrum'un türkü karakterinde zeybek tavrının ve
üslûbunun hâkim olduğu görülür. Araştırmalarımız esnasında kaynak kişilerin
genelde bütün ezgilere ve bölge oyunlarına zeybek demesi de bu Hâkimiyetin bir
ifadesidir. Ayrıca; Evlerinin Önü adlı ezgiye Dirmil Havası demeleri de
komşularından oldukça etkilendiğinin bir kanıtıdır. Ancak; çevreden her ne kadar
etkilenmiş olsa da, türküsüne Dirmil Havası dese de Burdur, Dirmil ve
Fethiye’deki Teke Zotlamalarından hiç etkilenmediği bir gerçektir.
Şimdiye kadar Bodrum ve çevresinden 12 türküyü TRT, 37 türküyü de Kültür
Bakanlığı Halk Kültürleri Araştırma ve Geliştirme Genel Müdürlüğü ( HAGEM )
derlemiş. HAGEM tarafından derlenen türkülerin 18 tanesi Repertuar Kurulu
tarafından bazı türkülerin benzeri, varyantı olduğu gerekçesiyle
değerlendirilmemiş, değerlendirilenler ise 19 tane olup ses kayıtları adı geçen
genel müdürlük arşivinde bulunmaktadır. İncelenen ezgilerin içinde sözsüz
parçaların olmayışı da Bodrum Halk Müziğinin ayrı bir özelliği olarak karşımıza
çıkmaktadır.
Bodrum'a ilk gidişimizde, yörenin mahalli sanatçılarıyla görüşmüştük. Bunlardan
ilki Mehmet Topçu diğeri Rasim Eriş'ti. Mehmet Topçu Yatağanlı, Rasim Eriş
Bodrum’luydu. Önce Mehmet Topçu ile Yatağan'da, sonra da Bodrum'da Rasim Eriş'le
görüştük. Rasim Eriş; yörenin halk müziği özelliklerini bilen ve de keman çalan
iyi bir kaynak kişiydi. Bodrum Hâkim türküsünün Yeniköy'den (Karaova-Mumcular
beldesi) lakabı Çelik olan Mustafa Bacaksız'a ait olduğunu ifade etmişti.
Çelik'in cümbüş çaldığını, Hayıtlı'dan Çıktım ve Karaova Düğünü Gece Kurulur
adlı türkülerin de ona ait olduğunu ısrarla söylemiş, Bodrum Hâkim türküsünün
hikâyesini anlatmıştı. Bodrum türkülerini bilen emekli öğretmen Mehmet Uslu'da
türkünün söz ve müziğinin Çelik'e ait olduğunu söyleyerek Rasim Eriş'i
doğrulamıştı.
Bodrum'a ilk gidişimizde görev süremiz bittiğinden Bodrum Hâkimi türküsünün
sahibine ulaşamadan Ankara'ya dönmüştük. Ama yörenin bütün türkülerini tespit
etmiş olanların hikâyelerini derlemiş hazırladığımız Bodrum Türküleri ve
Oyunları kitabında yayınlamak üzere beklemeye almıştık.
Derlediğimiz hikâyeler arasında biri vardı ki yürek yakıcıydı. Yürek yakıcılığı
kadar da yanlış bilgilerle bezenmiş, kaynak kişisi ve hikâyesi hakkında ise
değişik bilgiler veriliyordu. İşte bu türkü Bodrum Hâkim'i idi. Türkü; bütün
yanlışlıklara rağmen zaman içinde hiç değişikliğe uğramadan günümüze kadar
gelmiş, popüler olmuş, çeşitli yayın organları vasıtasıyla çalınıp söylenmeye
başlamıştı. Biz araştırma eksikliklerini tamamlamak ve Bodrum Hâkimiyle ilgili
gerçekleri ortaya koymak amacıyla tekrar Bodrum'a gitmeye karar verdik.
Bu düşüncemiz 28.4.1998 tarihinde gerçekleşti. İkinci gidişimizde eksiklerimizi
tamamlayıp Bodrum Hâkimi türküsüyle ilgili kapsamlı bir çalışma gerçekleştirdik.
Yöredeki kaynak kişilerin çoğuna ulaştık. Doğruyu bulabilmek için kaynaklardan
aldığımız bilgilerin müşterek olanlarını tespit ettik. Tespitlerimize göre:
Üstüne türküler yakılan hâkime hanımın adı Mefharet Tüzün, Kütahya'nın Tavşanlı
ilçesinden. 24 Eylül 1951 yılında Bodrum'a tayin olmuş. Bodrum'a gelen ilk Bayan
Hâkimlerden. 1954 yılında da intihar etmiş.
Anlatılanlara göre intihar sebebi birkaç tane. Kaynakların en çok aktardığı;
nişanlısının ölümünden sonra kendisini öldürmesi. Bir başka sebep: Hâkim Hanım
Bodrumlu bir gence idam cezası verir. Ceza alan kişinin abisi Hâkim Hanımı Çatal
Adaları'na kaçırarak tecavüz eder. Tecavüzden sonra meseleyi hazmedemeyen
Mefharet Hanım kendisini öldürür. (Bodrum Hâkim filminin konusu da buna yakın.
Hatırlanacağı üzere filimde Hâkim Hanım sevdiği gence ölüm cezası verecektir.
Sevdiği gence ölüm cezasını veremeyince Bodrum Hâkim ikinci yolu seçmiş, aşkına
yenik düşmüş, kendisini öldürmüştür) . Diğer bir sebepte: Âşık olduğu Bodrum
Savcısının kendisini terk etmesidir.
Bu konuyla ilgili de çeşitli söylentiler tespit ettik. Ama maalesef kesin bir
sonuca ulaşamadık. Zira Hâkim Hanım Bodrumluların sevgisiyle efsaneleşmiş,
anlatılan her hadise de artık bir rivayet olmuştu. Ama gerçek olan Hâkim Hanımın
büyük aşkının hüsranla bitmesi ve Bodrumluların onu çok sevmesi, destanlaşan bu
sevginin de Bodrum'da İz Bırakanlar takvimiyle gündeme gelip günümüze kadar
ulaşmasıydı. Bulabildiğimiz tek yazılı kaynakta 1996 yılında yayınlanan bu
takvimdi. Takvim: Bodrum Çökertme Gazetesi'nin sahibi Miyase Kalan tarafından
yayınlanmış. Kasım ve aralık ayları da Mefharet Hanıma ayrılmış. Bodrum'da İz
Bırakanlar takviminin Mefharet Hanıma ayrılan yapraktaki hüzünlü resminin
altında ise:
Mefharet Tüzün
Tavşanlı 1906 – 1954 Bodrum
"Türkiye'nin ilk kadın hâkimlerinden olan Tüzün 24 Eylül 1951 yılında
Bodrum'da göreve başladı. Keşiflere at sırtında gidip gelen Hâkime Hanım
cesurluğu ve girişimciliği ile kısa zamanda yöre halkının sevgisini kazanmıştı.
1954 yılında kaybettiği nişanlısının ardından Tüzün’ün de beklenmedik ölümü
Bodrum'da büyük bir üzüntü yarattı. Bodrumlular Hâkime Hanıma olan sevgilerini
adına türkü yakarak yaşatmaya çalıştı" satırları yer almaktaydı. Ama bu
satırlar bize yetmiyordu. Biz; bir akşam Karaova (Mumcular) bölgesine gidip,
Bodrum Hâkim'i türküsünün yakımcısı Mustafa Bacaksız'ı ( Çelik'i ) Yeniköy'de
bulacak konuyla ilgili bilgiler alacaktık.
Amacımızı Rasim Eriş, Ahmet Çakır, Erol Köse ile birlikte 29. 4. 1998 tarihinde
gerçekleştirdik. Akşam ezanı okunurken Yeniköy'e ulaştık. Çelik amca'nın evi
tarif ettiklerine göre hemen yolun kenarındaydı. Biraz gittikten sonra arabamız
durdu. Araba sesine yaşlıca biri kapıya çıktı. Merakı her halinden belliydi.
"Dar akşam kim acaba bunlar" dercesine karşıladı bizleri. Ben bu Çelik amca
olmalı diye düşündüm. Yanılmamışım. Hoşbeş ettikten sonra meramımızı anlattık.
Çelik amca gönülsüz olsa da evine davet etti. Buna rağmen geriden geriden
duruyor, bir şeyler söylemeyeceğini davranışlarıyla belli ediyor, Ankara'dan
Kültür Bakanlığı'ndan geldiğimizi söylememize rağmen "Bu işleri bıraktım, ben de
bir şey kalmadı. Daha dün bir bayan geldi. Yalvardı yakardı. Ona da söylemedim"
diyordu. Doğrusunu söylemek gerekirse umutlarımız kırılmış, onca yolu boşuna
tepmiş, üstelik Rasim Eriş'i de işinden gücünden ettiğimizin suçluluğu üstümüze
karakuş gibi çökmeye başlamıştı. Zira Çelik amca kararlıydı. Hal hatır ederken
kahvelerimiz geldi. Yudumlarken Rasim Eriş Çelik amcayla koyu bir sohbet
başlatmış yöre insanı olmanın verdiği avantajı kullanmaya çalışıyor, boş
dönmemek için elinden gelen gayreti gösteriyordu. Biz, türkünün nasıl
yakıldığını, kaç türkü yaktığını öğrenmeye çalışıyor, onu konuşturmak için dil
döküyorduk. Sonuçta kararlı tavrımız galip geldi. Çelik amca bizimle röportaj
yapmaya karar verdi. Ahmet Çakır hemen sohbete başladı. Çelik amca kendini
tanıttıktan sonra Bodrum Hâkimi türküsünü nasıl yaktığını anlatmaya başladı.
"1950’li yıllarda benim çok hızlı olduğum, cümbüş çalıp düğünlere gittiğim
dönemlerdi. Bodrum'a bir Bayan Hâkim geldiğini duydum. O zamana kadar Bodrum'a
bayan hâkim gelmemişti. Hâkim Hanım'ın halkla iç içe olması, at sırtında
keşiflere gitmesi kısa zamanda dillere destan olmasını ve de Bodrum'da çok
sevilmesini sağlamıştı. Anlatılanlarla bizim de gönlümüze taht kurdu.
Efsaneleşti Hâkim Hanım. Bir gün duyduk ki Hâkim Hanım ölmüş. Nişanlısının
ölümünden sonra kendisi de intihar etmiş. Cenazesine katılamadım ama bütün
Bodrum halkının arkasından ağladığını, adının Mefharet memleketinin de Kütahya'
Tavşanlı olduğunu öğrenmiştim
Hâkim Hanım'ın intihar etmesi beni çok etkiledi. Duygularımı dile getirmek,
Hâkim Hanımı da Bodrumluların gönlünde ilelebet yaşatmak istiyordum. Bunun da
çaresi türkü yakmaktı. Düşün- düğümü uyguladım. Kısa bir müddet sonra türküyü
besteledim. Kendi aramızda türkü çalınıp söyleniyordu. Milaslı Nazmi Yükselen
Bodrum Hâkimine yaktığım türküyü duymuş olacak ki benden aldı ve plâğa okudu.
Plâk çok tutuldu. Nazmi Yükselen altın plâk kazandı. Bana telif hakkı ödemediği
için mahkemeye vermek istedim. Ama yöremizin insanı olduğundan çevrem ve
arkadaşlarım buna mâni oldular. Hâsılı altın plâk kazanan eserimden beş kuruş
boğazıma geçmedi. Adım dahi söylenmiyordu. Türkü dillere destan oldu. Filmi
çevrildi Bodrum ise efsaneleşti.
Türkünün popüler olduğu dönemde köye iki jandarma geldi. Beni aldılar götürdüler
Bodrum'a. Niye götürdüklerini de bilmiyordum. Adliyeye vardığımızda mahşeri bir
kalabalık vardı. Kalabalık da neyin nesi diye düşündüm. Jandarmalar kalabalığı
yararak mahkemeye çıkardılar. Beni görenler işte türküyü besteleyen budur diye
bağırıyorlardı. Ne türküsü ne bestesi dediğim de: ‘Bodrum Hâkimi, Bodrum
Hâkim'i’ diye bir alkış tufanı koptu. O zaman anladım ki Bodrum Hâkimine türkü
yakmam suç olmuştu. Mahkemeye çıktım. Hâkim; şahsımla ilgili bilgileri aldıktan
sonra ‘Sen kim oluyorsun da devletin Hâkimine türkü besteliyorsun? Mefharet
Hanım'a yaktığın türkü herkesin dilinde, bu ne demek oluyor’ diye ifademi almaya
başladı. Şimdi meseleyi daha iyi anlamıştım. Hâkim Hanım'a türkü yaktığım için
devlet beni mahkemeye vermiş, tazminat davası açmış, ciddi ciddi de ifadem
alınıyordu. Doğrusu mahkemeye düşeceğim hiç aklıma gelmemişti. Hâkim tekrar
sordu. ’Niye türkü besteledin. Sen kimsin? Devletin Hâkimine nasıl türkü
yakarsın’ dedi. Sinirimden ne diyeceğimi şaşırmıştım. Hâkim biraz daha sert
sorunca. Dayanamadım. Hâkim bey elini kaldır sana da türkü yakayım dedim. Bu
cevap Hâkimin hoşuna gitmiş olmalı ki beni serbest bıraktı. Adliyeden çıktığımda
mahşeri kalabalık hâlâ beni bekliyordu. Halk beni sokaklarda omuzun da taşıdı.
‘Yaşa Çelik, varol Çelik’ diye inlettiler Bodrum sokaklarını."
Hava yumuşamış, Çelik amca da konuya kaptırmıştı kendisini. Ben; Çelik amca her
ne kadar da çalmayı söylemeyi bırakmışsa da birlikte olmayı arzu ediyordum. Rica
ettik. Sağ olsun kırmadı bizleri. Köyün alt başındaki lokantaya gittik. Çelik
amca da cümbüşünü getirdi. Bizimle oturdu masaya. O çaldı biz dinledik. Bodrum
Hâkimini, Kara Ova Düğününü, Hayıtlı'dan Çıktım adlı parçalarını kendi sesinden
kayıt ettik. Yeni parçalar da okudu. Okuduğu türkülerin hikâyelerini de bir bir
anlattı...
Gece hayli ilerlemiş, gitme zamanı da gelmişti. Evli evine köylü köyüne hesabı.
Onlar evlerine biz Bodrum'a hareket ettik. Sn. Rasim Eriş ve Erol Köse
dostlarımızın gayretleriyle verimli bir çalışmanın huzuruyla türkü çığıra
çığıra, kayıt cihazımızdan Çelik amcayı dinleye dinleye Bodrum'a ulaştık. Saat
02 00 olmasına rağmen Bodrum sokakları hâlâ hareketliliğini koruyordu. Otelimize
ulaştığımızda Çelik amcanın sesi kulaklarımızdaydı.
Ertesi gün sabah çorbalarımızı içtikten sonra Yatağan'a ulaştık. Yatağanlı
mahalli sanatçı Mehmet Topçu ile ilgili çalışmalarımızı da tamamladıktan sonra
Ankara'ya döndük.
Böylece Bodrum çalışmaları sona ermiş Hâkim Hanım türküsünün Bodrum perdesi de
aralanmıştı. Ama bunun bir de Kütahya'sı vardı. Çünkü kaynakların verdikleri
bilgiler ve türkü sözlerinden anladığımız kadarıyla Hâkim Hanım Kütahya'nın
Tavşanlı ilçesindendi. Doğrusu bu perdeyi de aralamak gerekirdi. Konuyla ilgili
bilgileri almak için Tavşanlı Kaymakamlığı'na mektup yazma, telefon etme gibi
çareler üretirken 28. 6. 1998 tarihinde Milli Eğitim Bakanlığı'nın Kütahya'da
yapacağı Liseler Arası Halk Müziği Türkiye Finali yarışmalarında seçici kurul
üyesi olarak görevlendirilmem "körün taşı" gibi rast geldi. Gökte ararken yerde
bulmuştum. Bu vesileyle Tavşanlı'ya kadar gider konuyu orada sorar soruştururum
diye plân yaptım.
27 Haziran 1998 tarihinde Kütahya'da idim. Öğretme nevine yerleştikten sonra
Bodrum Hâkim'i ile ilgili çalışmaları gerçekleştirmek için araştırmaya başladım.
Tavşanlı eski Halk Eğitimi Merkezi Müdürü Sn. Coşkun'un bu konuda bilgisi
olduğunu tespit ettim. Sn. Coşkun'la telefonla görüşerek, 29 Haziran 1998
tarihinde Tavşanlı'da buluşmak üzere randevulaştım. Mefharet Hanım'la ilgili de
bazı bilgiler aldım. Mefharet Hanım'ın Tavşanlı halkı tarafından çok
sevildiğini, Balıkesir Balyalı, ilk görev yerinin Tavşanlı olduğunu, Bodrum'a
tayini çıktığında büyük bir uğurlama töreni yapıldığını, yöre halkının
arkasından günlerce gözyaşı döktüğünü öğrendim. Ayrıca Hisarlı Ahmet'in
Kasetini, Kütahya Türküleri kitabını da temin ettim. Yöre sanatçılarının
kasetlerini aldım. Çok kârlı bir gün geçirdim. Hele 29. 6. 1998 tarihindeki
randevu işin en kârlısıydı.
28.6.1998 tarihinde Kültür Merkezi Salonu'nda Liseler Arası Halk Müziği
yarışmaları yapıldı. Sonuçlar da hemen açıklandı. Solo ve koro olarak yarışan
ekiplerin ilk üçe girenlerine ödülleri verildi. Ödül törenin ardından topluca
akşam yemeğine gittik. Fakat 19 00 haberlerinde duyduğum Adana depremi perişan
etti beni. Lokmam boğazımda kaldı. Apıştım. Aptallaştım. Ne yapacağımı şaşırdım.
Zira ben de Adanalı idim. Benden gayrı (eşim hariç ) herkes Adana'da idi. Hemen
telefona sarıldım. Ama telefonlar kilitlenmiş, Adana ve
ilçeleriyle hatta Mersinle dahi görüşmek mümkün değildi. Uzun bir telefon
mücadelesinden sonra aklıma Ankara'dan eşimi aramak geldi. Belki Adana'dan onu
aramışlardır diye düşündüm. Yanılmamışım. Eşimle görüştüğümde kesin olmamakla
beraber bizimkilerde ölü ve yaralı olmadığını öğrendim. Aldığım bilgiler az da
olsa yüreğime bir su serpti.
Deprem haberini öğrenince randevuyu iptal edip o gece Ankara'ya döndüm.
Düşlediğim çalışma da depremin kurbanı oldu. Ama Hâkim Hanım'ın Balıkesir
Balyalı olduğunu öğrenmiştim. Tavşanlı araştırmasını yapamadık amma Balya olur
diyerek konuyu beklemeye aldım. Balıkesir Bigadiç'te bu işlere aşina ve de türkü
sevdalısı bir dostum vardı. Savcı Gökhan Göktaş. Hem onu ziyaret eder oradan da
Balya'ya geçerim diye düşünüyordum. Düşüncemi 1998’zi 99’za bağlıyan yılın
başında gerçekleştirdim. Hem ziyaret hem ticaret açısından eşimle Balıkesir
Bigadiç'e gittik. Çok arzu etmeme rağmen maalesef Bigadiç'ten Balya'ya yol
düşüremedik. Ama işin peşini de bırakmadık. Savcı dostum Gökhan Göktaş konuyla
ilgili bilgileri muhakkak bana ulaştıracağına dair söz verdi.
Gerçekten de dost Gökhan Göktaş sözünü tuttu. Olağan üstü gayretiyle Balyalı
Mefharet Tüzün'le ilgili gerekli bilgilerin bana ulaşmasını ve Balya Belediye
Başkanı Sn. Zekâi Bayram'la görüşmemi sağladı. Erdek Nüfus İdaresi'nden temin
ettiği nüfus kayıtlarını bana ulaştırdı.
Sn. Zekâyi Bayram'dan, gönderdiği veraset ilâmından, Erdek Nüfus Kütüğü
kayıtlarından tespit ettiklerimize göre işte Bodrum Hâkim Mefharet Hanım'ın kısa
hayat hikâyesi.
Hâkim Hanımın babası Müftü Halil İbrahim Efendi Vardar göçmenidir. Önce
İstanbul'a yerleşir. İstanbul Müftülüğü yapar. İskân yasasından yararlanan Müftü
Halil İbrahim Efendi'ye Balıkesir'in Balya ilçesinin Kadıköy'ünün Âsar
mevkiinden toprak, Erdek’ten de 800 kök zeytin ağacı verilir. Burada ikamet
etmelerine rağmen Erdek kütüğünün Halit Paşa Mahallesi 206 hane,1/85 cildine
kayıtlıdırlar.
Müftü Halil İbrahim Efendi'nin eşi Hatice Libas'tan beş çocuğu dünyaya gelir.
Bunlar Hafsa Hazire, (1894 -1937 ) Mehmet Bâki, ( 1898–1950 ) Nasiye Zeliha,
(1899–1920 ) Ahmet Abdülhadi (1904–1967 ) Fatma Mefharet, (1910-1912 henüz iki
yaşındayken ölür) Fatma Mefharet Tüzün'dür (1914 -1954 Bodrum Hâkim Mefharet
Hanım)
Mefharet Hanım'ı Bahçıvan veya Asarlı Ahmet olarak bilinen kardeşi Ahmet Abdül-
hadi okutur. Bodrum'da İz Bırakanlar takviminde Hâkim Hanım'ın doğumu 1906
olarak gösterilmişse de Erdek Nüfus kütüğünden aldığımız kayıtlara göre Hâkim
Hanım 2.3.1914 tarihinde İzmir'de doğmuştur. Esas adı Fatma Mefharet Tüzün'dür.
1942 yılında verdiği veraset ilâmından Cumhuriyet Savcılığı İstanbul Ceza Evinde
Hâkim adayı olduğu anlaşılmaktadır. Hukuk Fakültesi'ni bitirdiği, ilk göreve
nerde ne zaman başladığı tespit edilememiştir. Ancak uzun müddet Kütahya
Tavşanlı'da Hâkim olarak görev yapmış, orada da gönüllere taht kurmuş, tayin
olduğunda halk arkasından çok gözyaşı dökmüş, büyük bir törenle de 1951 de
Bodrum Hâkim'i olarak uğurlanmıştır. İşte bu uğurlamayla Hâkim
Hanımın gönül defterine yeni bir sayfa açılmış, dillere destan olmanın sınırına
biraz daha yaklaşmıştır.
At sırtında keşiflere gidişiyle, adaletiyle, dürüstlüğüyle, insanları sevmesiyle
gönülleri fethetmiş, ünü Bodrum ve çevresine yayılmış. Bodrum onunla o Bodrum'la
güzellikler yaşamış. Her insan gibi sevmiş sevilmiş. Yalnızlığını, sevgisini
şarkılarla, türkülerle paylaşmış. Ama ne yazık ki yüreğine düşen sevdaya yenik
düşmüş.
Gerek Tavşanlı'da gerekse Bodrum'da gönüllere taht kuran Bodrum Hâkim Mefharet
Hanım 1914 yılında başladığı ömür yolculuğuna 18.5.1954 tarihinde son noktayı
koymuş. Yakınları almış götürmüşler cenazesini Bodrum'dan. Mezarı belki Balya,
belki Erdek, belki de İstanbul'da.
İşte o gün bu gün Mefharet Hanım öleli tam 45 yıl olmuş. Dile kolay. Bir değil,
beş değil 45 tane yıl. Ömrün yarısından fazla. Ama yıllar unutturamamış onu.
Zaten hiç ölmemiş ki. Sevenlerinin gönlün de hep yaşamış...
O artık bir efsane. Ölmeden bir gün önce, gece Milas’a Bestekâr Zeki Duygulu'nun
konserine giden, Uslu Dur Kadınım Çıldırtma Beni adlı şarkıyı aynı programda üç
defa okutan bir Bodrum Hâkim'i. Yeniköylü Çelik amcanın telinde Nasıl Attın
Mefharet Hanım İpe Kendini diyen bir Bodrum Hâkimi.
O artık; bu satırları yazan 1966 yılında Kastamonu'nun Azdavay ilçesinin, Çengel
köyünde çiçeği burnunda bir öğretmenin gecelerinin konuğu. Odada 1963 model
pikabın iğnesiyle ses bulan bir Bodrum Hâkim.
Bodrumlular erken biçer ekini
Feleğe kurban mı gittin Bodrum Hâkim
dizeleriyle haykıran, türkülerimizin nasıl yakıldığını, günümüze kadar da nasıl
ulaştığını gösteren Bodrum Hâkim. O: Kısaca türkülerimizin geçmişiyle geleceği
arasında bir köprü. O: Artık türkü olan bir Bodrum Hâkim...
"Çengel Gecelerinde Bodrum Hâkim" adlı makalem Folklor Edebiyat dergisinde
yayımlandık-tan takriben bir hafta sonra ( Folklor Edebiyat C.5, s. 18 Ankara
-1999) Milliyet gazetesi yazarı Hasan Pulur, yazıyı köşesinde dile getirmiş.
Sonunda derginin telefonunu, adresini de vermiş. 9 Temmuz 1999 tarihli Milliyet
gazetesini alanlar sabahın erken saatinde beni aradılar. İlk arayan Bekir
Salim'di. Bekir Salim şiirle, edebiyatla uğraşan bir asker emeklisiydi. Hasan
Pulur'un köşesinde Bodrum Hâkimine yer verdiğini söylüyor, memnuniyetini de dile
getiriyordu.
Ben, Bekir Salim'in telefonundan sonra yazıdan haberdar oldum. Hemen bir
Milliyet gazetesi aldım. Üstat, Folklor Edebiyat dergisinde yazıyı okuduktan
sonra, köşesini de Bodrum Hâkimine ayırmış. Yudum yudum okudum. Hoşuma gitti.
Yazı: 1965 yılında Kastamonu / Azdavay / Çengel köyünde öğretmenlik yaparken
Bodrum Hâkimi türküsüyle nasıl tanıştığımı, Bodrum'da Hâkim Hanımla ilgili
yaptığım araştırmaları anlatıyordu. Hasan Pulur'u, 1965 yılında Çengel köyündeki
öğrencilerim de okumuş olacaklar ki, bana ulaşmak için dergiyi aramışlar.
Derginin sahibi Metin Turan da beni aradı. Bana ulaşmak isteyen öğrencilere; "Ev
telefonunuzu vereyim mi" diye soruyordu. Tabii ne demek diye cevap verdim
Metin'e. O da yazının ses getirmesinden oldukça mutlu olduğunu söyledi. Metinle
vedalaştıktan sonra kimler arayacak acaba diye heyecanla beklemeye başladım.
İlk telefon Çengel'deyken babasıyla çok iyi görüştüğüm Ahmet Karaca'nın ( Satı
Bey ) kızı Sevim Karaca'dandı. Sevim Karaca ailenin en küçük çocuğuydu. Onu
birinci sınıfta okutmuştum. İsminden başka hatırladığım, beline kadar inen
belikleri, tertemiz mendili idi. Telefonda titrek ve ürkek bir ses. Hep
öğretmenim diyen Sevim Karaca 35 yıl sonra Halil Atılgan'a ulaşmanın sevinciyle
ne diyeceğini şaşırmıştı. Halil Atılgan olduğu- mu anlayınca; "Hocam ben Sevim
Karaca, Ahmet Karaca'nın kızı hatırladınız mı" ? Sevim'in sesini duyunca içim
ürperdi. Anlatamayacağım duygular çöktü serime. Bir ter boşandı. 20 yaşındaki
Halil Atılgan'ı yaşadım. Öğrencilerimin Çengel'den ayrılırken, davulla zurnayla
Geriş Tepesi’ne, Pınarbaşı nahiyesine kadar uğurladıkları geldi aklıma. Büyük
küçük herkes arkamdan gözyaşı dökmüştü. Ben de ağlamış, onları unutmayacak Halil
Atılgan olarak ayrılmıştım. Sevim Karaca da çok küçük olmasına rağmen Çengel
köyü ile Pınarbaşı arasındaki Geriş Tepesi'ne kadar uğurlamıştı.
Onu çok severdim. Az konuşurdu. Utangaç hâli, sorduğum sorulara boynunu çekerek
cevap vermesi gözlerimin önüne geldi. Tırnak yoklamasındaki elini uzatışı, beyaz
yaka siyah önlüğüyle, tertemiz mendilini gösteren Sevim Karaca 35 yıldan sonra
beni telefonla arayan ilk kişiydi.
"Hatırladınız mı? Ben Ahmet Karaca'nın kızı” dediğinde: Cevabım, hiç kimseyi
unutmadım ki oldu. Sevim'e hele seni hiç unutmadım dedim. Çok sevindi. Sevimle
başlayan telefon trafiği telefonumuzun kilitlenmesine kadar gitti.
İkinci arayan da Cemile Çengel'di. Çok iyi hatırlıyorum okul numarası 54'tü.
Soyadını Çengel köyünden alan bir ailenin kızıydı. Cemile'yi iki yıl okutmuştum.
Babası yoktu. Onun için de bir burukluk vardı üstünde. Oldukça da utangaç ve
asabiydi. Taralı saçları kuluncundan beline kadar inerdi. Konuşmayı sevmezdi.
Bense ona söz verir konuşmasını sağlamaya çalışırdım. Sevdiğim öğrencilerdendi.
Beni çok sevmesine rağmen hiç belli etmezdi. Uğrun uğrun bakışlarını yakalar,
ben de kendisi gibi bakmaya çalışırdım. Benim de kendisi gibi baktığımı görünce,
hemen başını çevirir yüzünü kapatırdı. Güzel türkü söylerdi. "Pencerede gül
perde" diye bir türkü okumuştu. Müzik derslerinde zaman zaman o türküyü
söyletirdim.
Cemile Çengel sesimden tanıdı. 35 yıldan sonra sesimi tanıyan Cemile Çengel'e ne
denilebilirdi ki.
Üçüncü arayan da Niyazi Şen'di. Niyazi, Çengel'de beni kucaklayan, bana bir oda
tahsis ederek kahrımı çeken, köye okulun yapılmasını sağlayan, Niyazi Şen'in
torunuydu. Niyazi Amca’yı çok severdim. Yol görmüş, oturup kalkmasını bilen,
uzun zaman muhtarlık yapmış, köylüler tarafından da sevilip sayılan biriydi.
Lojman inşaatı bitmediği için yapılıncaya kadar beni evinde konuk etti. Ailesi
de çok iyiydi. Zamanla beni de aileden biri saydılar. Niyazi Amca beni bir gün
görmese merak eder, nerede isem arar bulurdu. Üç erkek, 5 kız babasıydı. Akraba
evliliği yaptığı için ikisi erkek, biri kız olmak üzere üç çocuğu ahrazdı.
Ahraza Çengel'de samut denirdi. Samutların büyüğünün adı Hasan, küçüğünün Ahmet,
kızın adı da Altun’du. Hasan çok başarılı ve de zekiydi. Elinden "uçan ve kaçan"
kurtulurdu. Beni de çok severdi. Geçtiğimiz yıllarda kalp krizinden öldü. Ahmet
ve Altun sağ. İşte Niyazi Şen, Samut Hasan'ın oğlu, Niyazi Amcanın da torunuydu.
Dedesinin evinde kaldığım için Niyazi'yi okula gelmeden tanımıştım. Onu herkes,
A...Niyazi diye çağırırdı. Bu çağırış Çengel'e özgüydü. Ben de A... Niyazi diye
çağırırdım. Küçük Niyazi'nin yalpa vurarak koşması hep gözümün önünde.
Arayanlardan biri de Ahmet Karaca'nın oğlu Sadık Karaca idi. İlkokul birinci
sınıfta öğrencim olmuştu. Sadık Karaca'yı da babasının evine sıkça gittiğim için
okula gelmeden tanımıştım. O da kardeşi Sevim Karaca gibi sessizdi. Babalarının
gün gürmüş, konuşmayı seven, köyünde kültürlü kişilerinden olmasına rağmen
çocuklar içine kapanıktı. Tanıdığım, konuşmayı sevmeyen Sadık, telefonda bülbül
gibi şakıyordu.
Köylüleri sordum. Gücük Mehmet'in, Papaz Muhtarın öldüğünü, İstanbul Küçük
Çekmece'de lokanta çalıştırdığını, yazın da köye gittiklerini, Çengellilerin
derneğini kurduğunu, Azdavaylılar derneğinin de yönetiminde olduğunu söyledi. 35
yıl Sadık'ı ne kadar da değiştirmişti. Bilmediğim bir çehrenin dilinden bal
akıyordu sanki. Hayli malumat aldım. Köylülerin çoğu İstanbul'a yerleştiği için
okulun da kapandığını söyledi.
Sadık telefonumu, öğrencilerin çoğuna vermiş olmalı ki günlerce telefonum
susmadı. Arayan arayana, Sekiz Süleyman, Dokuz Süleyman, Mahir Kuru, Şaban Uzun,
da-ha adlarını hatırlayamadım öğrencilerim.
Yıllardan sonra onların sesini duymak ne büyük mutluluktu. "Çengel Gecelerinde
Bodrum Hâkim" yazısı beni nerelere götürdü. Hayatımın en mutlu dakikalarını
yaşadım. Anlatılmaz, paha biçilmez, kağıda kaleme sığmazdı yaşadığım
mutluluklar.
Telefon trafiği takriben on gün devam etti. Bu zaman içinde başka bir telefon
daha aldım ki: Âşık Nizarî'nin dediği gibi :"Bin derdim var idi bir daha oldu /
Derdimin dermanı aman ha aman". İşte öyle bir şeydi. Arayan Hayrettin İvgin'di.
Hayrettin Beye Adalet Bakanlığından bir daire başkanı benimle görüşmek
istediğini söylemiş. Hem de Bodrum Hâkim yazısıyla ilgili. Adalet Bakanlığı
devreye girince ürperdim doğrusu. Aklıma Hâkim Hanıma beste yapan, türkü yakan
Bodrum'un Çiftlik köyünden Mustafa Bacaksız, namı diğer Çelik Amca geldi.
Çelik'in Bodrum Hâkimine yaktığı türkü popüler olup altın plâk alınca: Bir gün
iki jandarma gelmiş, doğru Bodrum Adliyesine götürmüş garibimi. Devletin
Hâkimine türkü yaktığı için yargılanmış. Ben de kendi kendime bu kadar
güzellikleri
yaşadıktan sonra yazı bizi de yargıya götürdü diye düşünmedim desem yalan olur.
Heyecanla daire başkanını aradım. Başkan yerindeymiş. Görüştük.
Başkan, Hasan Pulur'un köşesinde "Çengel Gecelerinde Bodrum Hâkim" yazısından
sonra, dergiye ulaşarak yazının tamamını okuduğunu, Hâkim Hanımın intihar
sebebinin çok dikkatini çektiğini, 17 Mayıs 1952 tarihinde intihar eden Hâkim
Hanımın dosyasını buldurdu- ğunu, bir takım bilgi ve belgeler tespit ettikten
sonra bana ulaşmak için de Hayrettin İvgin'i aradığını, tespit ettiği bilgi ve
belgeleri de bana vereceğini söyledi.
Nasıl sevindim anlatamam. Başkandan randevu alarak bir gün sonra makamına
gittim. Gerçekten dosya elinin altındaydı. Dosyayı bana vermedi. Ama tespit
ettiği notları, Hâkim Hanımın Kütahya Tavşanlı'da Hâkimlik yaparken bir şikâyet
üzerine alınıp Bodrum'a gönderildikten sonra zamanın Başbakanı Adnan Menderes'e
çekilen çok sayıdaki telgraf örneklerini gösterdi. Ama Hâkim Hanımın hangi
sebepten intihar ettiği dosyada ve otopsi raporunda da belli değildi. Ancak
intihar ettiği, Bodrum'da göreve başladıktan sonra sıkça rapor aldığı,
psikolojik tedavi gördüğü, rahatsız olduğu konusunda bilgiler bulunduğunu
söyledi. Sicil dosyasındaki resmini de verdi.
Daire başkanının verdiği bilgilerle Bodrum'dakiler birbirini tutmuyordu. Başkana
göre, Hâkim Hanım bunalım sonunda intihar etmişti. Hâkim Hanımın intihar sebebi
beni kısmen aydınlatmış olsa da istenilen sonuca ulaştığım söylenemezdi.
Bodrum Hâkim yazısının yayımlanmasından birkaç ay sonra telefon çaldı.
Kaldırdım. Arayan Çengel köyünden öğrencim Sadık Karaca idi. Hoşbeşten sonra
Sadık beni fazlasıyla memnun edecek bir haber verdi. "Hocam benim İstanbul Küçük
Çekmece'de lokantam var. Bizim dönem öğrencilerinin hepsine haber verdim.
Toplanacaklar. Sizi de bekliyoruz" dedi. Benim için haberlerin en güzeliydi.
Katmerli bir haberdi doğrusu. "Çengel Gecelerinde Bodrum Hâkim" beni 35 yıl
sonra öğrencilerimle buluşturuyordu. Herkese nasip olmayacak bir buluşmaydı bu.
Gözlerim dolu dolu telefonu kapattım.
Telefonu kapattıktan sonra "Çengel Geceleri" geldi aklıma. Çengel'deyken Ilıca
köyüne okul gezisi yapmıştık. Köy Pınarbaşı Kalyonu'nun hemen bitiminde
kurulmuştu. Ilıca Çay'ı okulun dibinden geçiyordu. Çocuklara suya
girmeyeceksiniz dediğim hâlde dinlemeyip girmişlerdi. Yıkandıkları yere geldim.
Benden habersizlerdi. Suya girenlerin çamaşırlarını topladım. Haydi, bakalım
benim sözümü tutmayanların cezası budur demiştim. Nasıl da pişman oldular. Bir
müddet sudan dışarı çıkamadılar. O zaman köyün İlkokulu Müdürü İzzet Demirci
idi. Bağlama çalardı. Onun için de iyi anlaşırdık. O günler canlandı gözümde.
Hey gidi günler diyerek geçmişi hatırladım. Dile kolay, koca 35 yıl geçmişti.
Acısıyla tatlısıyla 35 yıl. Cahit Sıtkı'nın dediği gibi ömrün yarısıydı.
Çengel gecelerinin yalnız adamı 35 yıldan sonra öğrencilerine kavuşuyordu. Çok
mutluydum. Bizim için mutluluk Kafdağı'nda akan bir çeşme değildi artık. Gönlüm
yıllardan sonra saçlı sakallı, çorlu çocuklu öğrencilerime kavuşmanın
heyecanıyla dolup taşıyor, kanatlı bir kuş olmuş daldan dala uçuyordu.
Daldan dala uçan deli gönül bizi aldı götürdü, Düziçi İlköğretmen Okulu
yıllarına. Kendi ciltlediğim kırmızı kaplı hatıra defterinin satırlarına.
Azdavay'la, Zarı ( Pınarbaşı’nın eski adı) ile ilgili hiçbir şey yok mudur diye
sayfaları karıştırdım. 10 Kasım 1965 tarihinde yazılmış Otelci, Pınarbaşı'nın
Karafasıl köyünden Mehmet Çiftçi'nin satırlarına rastladım. Bakın neler yazmış
Otelci Mehmet Amca:
"Sayın Halil Hoca Evlâdım
10 Kasım 1965 günü ziyaretinize geldiğim zaman bana gösterdiğin hüsnüteveccühten
ve büyük ikram benim size karşı ilk gördüğüm zaman yaptığım iltifatın yanında
çok küçük kaldı. Beni hakikaten mahcup ettin. Buna mukabil sizlere hizmet etmek
vazife olmuştur. İnşallah çalışırız. Sizlere hatıra olarak şu aciz kalemimle
size hatıra bırakırdım. Sizleri Ulu Tanrı'ya emanet eder hayırlı ve başarılı
işler temenni ederim. 10 Kasım 1965. Pınarbaşı bucağından Otelci Karafasıl
köyünden Mehmet Çiftçi". (İmza )
Mehmet Amcayı çok severdim. Baba oğul gibiydik. Parasız kaldığımda borç alır
aybaşında da öderdim. Verdiği parayı unutmamak için yazardı. "Oğul bu
itimatsızlık değil unutmamak içindir. Sen de verdiğini yaz" derdi. Az konuşur,
öz konuşurdu. Otel dolmadıkça kaldığım odaya müşteri almazdı. "Evlâdım" diye
hitap etmesini severdim. Demokrat Partiliydi. Son Havadis gazetesi okurdu. Çok
dürüstü. Pınarbaşı'ndaki bakkallar hakkında da zaman zaman bana bilgiler
aktarırdı.
Pazar günü Pınarbaşı'nın pazarıydı. Köylüler ihtiyaçlarını buradan
karşılarlardı. İhtiyacım olduğunda Pınarbaşı'na ben de gider, Mehmet Amcayı da
ziyaret ederek gönlü- nü hoş ederdim. Gitmediğim zamanlar bizim köylüleri bulur
selâm gönderirdi. Mehmet Amca irtibat büromdu sanki. Yörede okuyup yazan üç beş
kişiden biriydi. Bana göre hayli yaşlıydı. Öleli kaç yıl olmuştur kim bilir.
Belki de Otelci Mehmet'ten geriye kalan tek hatıra defterime yazdığı iki satır
yazıdır. Vay Karafasıllı Otelci Mehmet Ağa vay. Şimdi çocuklarında bile seni
hatırlatacak hiçbir şeyin yoktur belki. Hâlbuki sen ne iyi insandın. Gariplerin,
kimsesizlerin dostuydun. Karacaoğlan'ın dediği gibi "Adın ne idi unuttum /
Çağırmayı çağırmayı." Ben bile otelinin adını dahi hatırlayamıyorum.
Mehmet Amcadan başka Ilıca Köyü Öğretmeni İzzet Demirci'nin satırları da varmış
defterde. O da birkaç satırla duygularını dile getirmiş.
"Kıymetli Meslektaşım Halil Bey !...
Sizlerle tanıştığım ilk andan itibaren değerli ve meziyetli bir arkadaş olduğunu
kestirebildim di. Aramızda neşeli saatler gelip geçti. Daima birbirimizi
unutmamak için bu satırlarımı karalıyorum. Bu yalan dünyaya elveda olsun.
Hayatta üstün başarı ve muvaffakiyetler dilerim. Saadetler. Sizleri kalbinde
yaşatacak olan (..........) arkadaşın Kastamonu vilayeti Azdavay kazasının Ilıca
Köyü Öğretmeni İzzet Demirci." (İmza -Tarih yok)
İzzet Demirci şimdi nerededir. Ne iş yapar. Öldü mü, sağ mı bilemiyorum. Onu hep
"Irmaktan geçemiyom / Düş gördüm seçemiyom" türküsüyle hatırlıyorum.
İşte ben böyle eski günleri yaşarken beklediğim telefon geldi. Arayan Sadık
Karaca idi. Buluşma gününü bildirdi. Buluşma yerimiz Bayrampaşa Otogarıydı.
Kavlimize göre ben saat 15 00 sularında otogarda olacaktım. Dediğimiz gibi oldu.
Sadık'ı 1966 yılından bu yana hiç görmemiştim. Ben tanıyamazdım ama o beni tanır
diye düşünüyordum. Otobüste giderken Çengel'in yalnız gecelerinde günlük
tutmadığıma hayıflandım. Öğrencilerimle yaşadığım hatıralarımı günü gününe
yazsaydım ne kadar güzel olurdu dedim. Gerçekten de yazılı olmayan her hatıra
zaman denilen ırmakta kaybolup gidiyordu. Şimdiki aklım olsaydı neler yapmazdım
Çengel'de. Yörenin bütün folklor ürünlerini derlerdim. Hiçbir derleme yapmadım
Çengel'de. Çünkü aklımız ermiyordu. O zamanlarımın boşa geçmesini hayatımın
yaşanmamış günleri olarak kabul ediyorum. Kastamonu özellikle Azdavay, Pınarbaşı
hiç el değmeyen yörelerimizdendi. Kim bilir neler çıkardı. Ama geçmişi geri
getirmek mümkün değil. Onlar hep geride kaldı. Ama hiç olmazsa "Çengel
Gecelerinde Bodrum Hâkimi" ortaya çıktı. İşte o en büyük avuntu kaynağı oldu
benim için, diyerek kendimi teselli ettim.
Bu düşüncelerle Bayrampaşa Otogarına indim. İner inmez çocuklar hemen tanıdı.
Ağzım alışmış çocuklar demeye. Hâlbuki hepsi de saçlı sakallı kocaman adam
olmuşlar. 1965 yılında 8–10 yaşında olan çocuk, 35 yıl sonra kaç yaşında olur
varın siz hesap edin.
Sadık Karaca, Niyazi Şen ve bir öğrencim daha vardı karşılamaya gelenlerin için-
de. Adını hatırlayamıyorum. Çocuklarla sarmaş dolaş olduk. Ana özlemiyle
kucaklaştık. Sevinç gözyaşlarımız aktı. Ağlıyorduk. Neden ağlıyorduk. Doğrusu,
nedene, niçine cevap vermek çok zordu.
Sadık Karaca "Hocam hiç değişmemişsiniz. Sadece saçlarınız beyazlanmış" dedi.
Takıldım Sadık'a. Kuzgun yavrusuna hep "Appağım yavrum appağım" dermiş, sizinki
de kuzgunun hesabına döndü. Niyazi Sadık'ı destekledi. "Hocam Sadık doğru
söylüyor".
Kavuşma seremonisinden sonra eşyalarımı arabaya koyarak Küçük Çekmeceye doğru
hareket ettik. Buluşma vakti akşamdı. Sadık'ı lokantasına bıraktıktan sonra
Niyazilere gittik.
Akşam denilen saatte lokantada buluştuk. Ben içeriye girince bütün öğrencilerim
ayağa kalktı. Hayli kalabalıktı. Beni öğretmen masasına oturttular. Yoklama
yapıldı. Yoklamadan sonra numara sırasıyla herkes benimle ilgili hatırasını
anlattı. Gözlerim dolu dolu çocukları dinledim. Sahneye koyduğumuz piyesler,
Cumhuriyet Bayramı kutlamaları, okul bahçesini ağaçlandırmamız, voleybol sahası
yapmamız anlatıldı. Mutluluk gözyaşları sel oldu aktı.
Bu bir sevda değildi. Aşığın maşukuna kavuşması hiç değildi. Bu başka bir
kavuşma. Yıllarca biriken özlemlerin bileşimiydi. Evet, adını koyamadığım
duyguların bileşimiydi bu.
Bana bağlama çaldırttılar. Ben çalarken Mahir Kuru gözlerinden siyim siyim
döküyordu. 8 Süleyman, 9 Süleyman, Mustafa Kuru da gelmişti. Mustafa Kuru Muhtar
Papazın oğlu, Mahir Kuru'nun da babasıydı. Çengel'deyken çok samimiydik. Hayli
yaşlanmıştı. Yanıma oturdu ve de hiç ayrılmadı.
Çaldık söyledik. Ayrılık saati geldiğinde Mahir Kuru hâlâ ağlıyordu. Ağlamak da
güzeldi. Hele böyle bir günde daha da güzeldi. Kısaca o gece Kerime Nadir'in
romanı gibi; "Ömrümün Tek Gecesi" oldu. O gece anlatılamazdı. Evet, doğru
söylüyorum anlatılamazdı. Yaşamak gerekirdi. Hayatımda yaşamadığım mutlulukların
sevinci vardı gözlerimde. Bitmesini istemediğim dakikalar su gibi akıp gitti.
Tanrı'ya şükür ki böyle bir geceyi yaşattı bana. Minnettarım.
"Çengel Gecelerinde Bodrum Hâkimi" yazısının yaşattığı güzellikler bununla da
bitmedi. Bu yaşadığım güzellikler kışındı. Aynı yılın yazında tatil için
Antalya'ya gittik. Kemer Bel dibi'nde bir otelde kalıyorduk. Antalya Radyosunda
Prodüktör dostum Hüseyin Aslangiray'ı ziyaret ettim. Çok mutlu oldu. Hasret
giderdik. Kendi yaptığı canlı yayın programına katılmamı istedi. Memnuniyetle
dedim. Belirlenen gün ve saatte Antalya Radyosunda Hüseyin Aslangiray'ın
programına konuk oldum. Konumuz kültür, araştırma, folklor vb. idi. Kısaca
kendimi tanıttıktan sonra, spiker hangi araştırmanın daha çok etkilediğini, iz
bırakanın hangisi olduğunu, nasıl başladığını, geliştiğini sordu.
Araştırmacılığımın Düziçi İlk Öğretmen Okulundan, Köy Enstitüsü bulaşığı
olduğumdan kaynaklandığını, en etkileyici araştırmamın da "Bodrum Hâkim"
olduğunu, yaşadığım hatıraları da program akışı içinde özetledim. Halk
Edebiyatımızdaki turna motifiyle ilgili de bir araştırma yaptığımı, ilginç
hatıralar yaşadığımı anlattım. Anlatırken Prodüktör Hüseyin Aslangiray
kulaklıkla; "Hocam sizinle görüşmek isteyen iki dinleyici var. Telefonlarını
alsak programdan sonra görüşür müsünüz" dedi. Elbette görüşürüm cevabını verdim.
Programı alnımızın akıyla bitirdik. Çayımızı yudumlarken Hüseyin Aslangiray,
Kadirli’ li Antalya'da bir dershanede öğretmenlik yapan Ali Göloğlu adlı
dinleyiciyi bağlattı. Sn. Göloğlu benim öğretmen okulundan arkadaşım İsmail
Göloğlu'nun yiyeni imiş. Kültürel değerlere sahip çıktığımız için teşekkür
ediyor, tanışmak için de evine davet ediyordu. Eve gelemeyeceğimizi söyledim. "O
zaman biz kaldığınız otele gelelim, kabul eder misiniz” dedi. Memnuniyetle
diyerek, saat 16 00–17 00 sularında otelde olacağımızı söyledim. Otelin adresini
ve telefonunu verdim.
Program esnasında bizi arayan öbür dinleyiciye de telefonla ulaştık. Tanışmak
istediğini, kuş ve hayvan portreleri yapan bir ressam olduğunu, özellikle turna
portreleri yaptığını söyledi. Tanışmak istiyordu. Aynı gün saat 13 30 da Antalya
Radyosunda buluşmak üzere randevulaştık. Ressam dinleyicimiz verilen saatte
radyoya geldi. Uzun uzun sohbet ettik. Yaptığı portrelerden 12 tane de bana
armağan etti. Tablolar müthişti. Turna ve Kangal köpeklerinin portreleri
harikaydı. Canlı gibiydi. Hüseyin'e; işte bu güzellikler parayla
pulla satın alınacak cinsten değil Hüseyinciğim, güzellikleri sizin sayenizde
yaşadık, diyerek yapılan işin önemini vurguladım.
Öğle yemeğinde, Antalya Radyosunda Prodüktör Saffet Uysal Bodrum Hâkim ile
ilgili bir kitabın Antalya'da Simge Kitap Evi tarafından yayımlandığını söyledi.
Yemekten sonra doğru kitap evine gittik. Hüseyin Aslangiray beni yetkililerle
tanıştırdı. Programı dinledikleri için sesimi tanıdılar. Kitap evi sahibi
"Bodrum Hâkimini” armağan etti.
Yazarı, Belkıs Öztin Koparanoğlu adında bir edebiyat öğretmeni. Yazarın babası
Hâkim Hanımın yanında kâtip olarak çalışmış. Kitabı da babasının vasiyetini
yerine getirmek için kaleme almış. Kapağa da Hâkim Hanımın güzel bir resmini
koymuş.
Kitaba sahip olduğum için çok sevinçliydim. Kısa zamanda okumak kaydıyla
çan-tama koydum. Kitabın yayımlandığından yeni haberim olduğu için hayıflandım.
Çünkü "Bodrum Hâkim" benim için önemliydi. Hâkim Hanımın intihar sebebi
çözülmemişti. İntihar sebebinin çözüleceği düşüncesiyle ayrıldık kitap evinden.
Benimle tanışmak isteyen ikinci dinleyici Ali Göloğlu'na, saat 16 00–17 00
civarında otelde olacağımızı söylemiştik. Ama Antalya'da ha şurası, ha burası
derken geciktik. Saat 17 00 civarında misafirlerin gelip gelmediklerini öğrenmek
için oteli aradım. Görevli takriben bir saat bekleyip gittiklerini söyleyince
beynimden vurulmuşa döndüm. Bu kadar erken geleceklerini hiç düşünmemiştim.
Hemen adıyla rehberden telefonuna ulaşmak istedim. Radyoda görüştüğümüz telefon
adına kayıtlı değilmiş.
Kendimi kültür aşkıyla yanıp kavrulan dinleyiciye affettirmek için çareler
arıyordum ki: Prodüktör Hüseyin Aslangiray geldi aklıma. Hüseyin'i aradım.
Hüseyin; "Sarı kâğıtlara yazarak duvara yapıştırmıştım. Vallahi hocam, siz
görüştükten sonra dürdüm büktüm her ikisini de çöpe attım. Çocuklar Bodrum'a
tatile gitmek için arabanın için de beni bekliyorlar." dedi. Yapacak hiçbir şey
yoktu. Umutlarım suya düştü. Kendi kendime, hep verdiğin sözleri yerine
getirmekten başına bin türlü belâ geldi, ama bu sözünü yerine getiremedin,
yazıklar olsun Halil Atılgan dedim içimden. Verdiğim sözü yerine getiremediğim
için kendime saygısızlık yaptığımı düşündüm.
Aradan takriben bir saat geçmişti. Biz de Beldibi'ne gitmek için hazırlanıyorduk
ki: Eşimin cep telefonu çaldı. Arayan Hüseyin Aslangiray'dı. Hayırdır
Hüseyinciğim dedim."Hocam sizinle telefonla görüştükten sonra radyoya uğradım.
Mesainin bitmesine rağmen telefonları bulmak için bütün çöp kutularını
karıştırdım. Telefonu buldum. Kâğıt kaleminiz varsa hemen yazdırayım" dedi. Dona
kaldım. Kurşun yesem bir damla kanım akmazdı. Zahmet etmişsin filân da
diyemedim. Çünkü bu zahmetten öte bir şeydi. Kişiye duyulan en büyük saygı,
boğulan birini kurtarmak gibiydi. Hüseyin'e, benim için fedakârlık ancak böyle
olabilirdi. Sen fedakârlıkların en yücesini yaptın. Bu teşekkürle ödenmez. Ben
de sana teşekkür etmiyorum dedim.
Hüseyin Aslangiray müthiş bir dostluk örneği sergilemiş, fedakârlığın en
güzelini yapmış, sonra da çocuklarıyla birlikte tatile gitmişti. Sevgili Hüseyin
bu zamanda, böyle insanların hâlâ bulunduğunu kanıtladı. Varolasın Hüseyin.
Kadirşinas, vefakâr dost.
Tanışmak isteyen Ali Göloğlu'nu hemen aradım. Defalarca özür diledim. Bir son-raki
günde evine konuk olduk. Kahvesini içerek kendimizi affettirmeye çalıştık. Nasıl
da mutlu oldu. İnsanları mutlu etmek ne kadar güzel dedim. Keşke herkes Yunus
gibi, Hacı Bektaşi Velî gibi olsa diye düşündüm. Ne demiş Hünkâr: "İncinsen de
incitme".
“Aşk meydanı bu meydan / Can-dostun, can erindir
Yücelerin katında / Aşkı bilenlerindir "
“Gönül bu Hak yapısıdır / Aşk ve birlik tapusudur
İyi bil cümle âlemi / Doğruluk dost kapısıdır"
Hacı Bektaşi Veli’nin, düşüncesini uygulamak oldukça zor bu zamanda. Zira hatır
yerini satıra, gönül yerini katıra bıraktı.
Ali Göloğlu'nu mutlu etmenin sevinciyle Beldibi'ne döndük. Başladığım Bodrum
Hâkimini bir an önce bitirmeliydim. Kaldığım yerden devam ettim. Yudum yudum
okuyor, önemli yerlerin altını çiziyordum. Okudukça Hâkim Hanımın intihar
etmesinin esrarı da çözülüyordu. 31. sayfadaki satırlar çok önemliydi.
"Bodrum'a kış iyiden iyiye gelmişti. Hemen hemen her gün poyraz, ya lodos
eser, yağmur da deli deli yağardı. Öyle günlerde okula gidip gelmemiz çok zordu.
Böyle kış günlerinin birinde denizin meşhur dalgalarını yiyerek kendimizi
evlerimize zor atmıştık. Erişteler (deniz yosunu) yalı kıyısında havada
uçuşuyordu. Evin kapısından içeri girerken üstümüz başımız erişte doluydu.
Oturma odasında annemle (Yazarın annesi Ayşe Hanım) Hâkim Hanım Teyze karşılıklı
oturuyorlardı. Bizim eve gelişimizi fark etmemişlerdi. Hâkim Hanım Teyze hem
ağlıyor hem de anneme alçak sesle bir şeyler anlatıyordu. Annem de can kulağıyla
onu dinliyordu. Anlattıklarını da başıyla onaylıyordu. Kardeşimle odaya
girmedik. Üstümüzü çıkardık. Oda kapısının dışına oturduk. Konuşulanları
dinlemeye başladık. O, boynundaki külçe incisiyle ha bire oynuyor, konuşurken
sesi titriyordu. Anneme:
—Çok sevdiğim bir ağabeyim var. Kalp hastası. Onun için çok üzülüyorum. Bu
hastalığın tedavisi yok. Bazı nedenlerle kırıldık. Sorma nedenini söyleyemem.
Ağabeyimin Fahir adında tıpta okuyan dünya tatlısı, canım, ciğerim bir oğlu var.
Onu kendi oğlum gibi seviyorum. Ömrüm olursa onu en yüksek yerlere kadar
okutacağım. Yaz tatilinde zaten yanıma gelecek. Biliyor musun ben nişanlıydım...
Yüzüme öyle şaşkın şaşkın bakma. Sözümü de hiç kesme sakın. Birbirimizi o kadar
çok seviyorduk ki anlatamam. Leyla ile Mecnun gibiydik. Kafa yapısıyla, dış
görünüşüyle her şeyiyle bana hitap eden mükemmel biriydi. Ama ne yaparsın, Allah
birleşmemize izin vermedi. Tanrı'nın rahmetine kavuştu. O öldükten sonra dünyam
yıkıldı, karardı. Kimseleri beğenmedim. Kimseyle de evlenmeyi düşünmedim artık.
Düşünemem de zaten. Mezarını bile ben yaptırdım. Şimdi İstanbul'da gömülü.
Onun yanında yerimi ayırttım. Ölünce yanına gömüleceğim. İkimiz de öğrenciydik.
Çifte kumrular gibiydik. Üniversitedeki aşklar başka oluyor. Pek çok kişi
aşkımızın yüceliğini, güzelliğini bilirdi. Son sınıfta nişanlanmıştık. Nişanlım
ameliyat sırasında öldü. Dünyam o günden beri yıkıldı. Gülsem, neşeli görünsem
bile içimde kapkara rüzgârlar esiyor. Yüreğimi devamlı oraya fırlatıyor.
Acılarım azalacağına her gün ipek kozası gibi daha da sarıyor etrafımı. Onu
aklımdan, içimden ne çıkarabiliyorum, ne de atabiliyorum. Adını da sorma bana.
Asla söyleyemem. Kendisiyle beraber kalbimin en derin köşesine gömdüm adını.
Yalnız kaldığım anlarda, günlerde hep onu düşünüyorum. Hayali gelip gelip
oturuyor bazen. O anlarda çıldıracak gibi oluyorum. İntihar edip bir an önce
gitmeyi de düşünmüyor değilim ".
Anladığımız kadarıyla Hâkim Hanım Bodrum'da; ölümle iç içe yaşamakta, ölmeyi
aklından çıkarmayan, ölen nişanlısına kavuşmak arzusuyla yanıp kavrulan bir
kişilik sergilemekte. Ölme, intihar etme arzusu her gün biraz daha öne çıkmakta.
İşte bu duygularla Bodrum'da Koyun Baba Koyu'na bir keşfe gider. Keşif den sonra
oradaki Koyun Baba Yatırını da ziyaret ederek dilekte bulunur. Ayşe Hanım
(Yazarın annesi-Kâtip İlyas Beyin eşi) ne dilekte bulunduğunu sorar. Hâkim Hanım
cevap verir: (...) "Bilmiyor musun da gönlümdeki dileği bana soruyorsun.
Tanrı'dan nişanlımın günahlarını affetmesini istedim. Ayrıca bir an önce onun
yanına gitmek için de dilekte bulundum. Bana öyle kaşlarını çatarak bakma
Ayşe'm. Göreceksin kısa zamanda onun yanına gideceğim. Bugün tuttuğum dilek de
böylece gerçekleşmiş olacak".
Hâkim Hanım Ayşe Hanıma bir başka günde: "Benim büyük aşkım ölen nişanlımı
biliyorsun. Onu asla unutmadığımı da. Her gün ona kavuşma arzum daha da artıyor.
Kendimi çok kötü hissediyorum, yaşamak filan da istemiyorum" diyerek ölüme biraz
daha yaklaştığını açıkça ifade eder. Bu sıkıntılar içerisindeyken başı ağrısını
dindirmek için evdeki bütün ilaçları içerek ölmeyi dener. Fakat başarısızlıkla
sonuçlanır. Ama yine de yılmaz, sevdiğine kavuşmak için bu sefer işi
bitireceğinin sözünü verir kendi kendine.
Aylardan Ramazan günlerden pazardır. İlaç içip de ölüme kavuşamadığı günün
sonrası Hâkim Hanım evinde hastadır. Gerisini Bodrum Hâkim kitabından aktaralım:
"Azıcık sağı solu toplarken kapı çaldı. Gelen Terzi Hasibe Teyze idi. Bayram
için yaptırdığı elbisenin provasını yapmaya gelmişti. Onunla sokak kapısının
önünde konuştu. Ona; ‘Şimdi gidin Hasibe Hanım. Prova olacak hâlde değilim.
Biraz hastayım hâlimi görüyorsun. İlaçlarımı aldım. Yatıp uyuyacağım. Öğleden
sonra gel. O zaman provamı yap. Hem beni o zaman daha iyi göreceksin. Güle güle
şimdilik’ diyerek onu bir an önce başından savdı.
Hasibe Hanım gidince sokak kapısını arkadan sürgüledi. İçeri girdi. Boy aptesti
aldı. Yukarı kata çıktı. Gelin olacağı zaman giymek için aldığı canı gibi
sevdiği pembe, bol, yarım kollu gecelik ve sabahlık takımını sandıktan çıkardı.
Özenle giydi onları. Güzelce makyajını yaptı. Kırmızı rujunu ve kırmızı
ojelerini hem el hem de ayak tırnaklarına sürdü. Namazlığını yayarak namazını
kıldı. Kuran-ı Kerim'den bir sure okudu. Kuran-ı açık olarak seccadenin yanına
bıraktı. Pembe iğne oyalı yeni başörtüsünü de katlayıp yanına koydu.
Nişanlısının resmini yerine koydu. Kendi kendine bir yandan konuşuyor, bir
yandan da gözyaşları yanaklarını ıslatıyordu. Bu sefer başarılı olmalıyım.
‘Düşüncelerimi şimdi gerçekleştirmeliyim. Arkamdan kimse suçlanmamalı, zaten
suçlanmayacak’ dedi. Dün akşamdan beri filim kareleri daha da büyüyerek içine
alıp dönüyordu etrafında. Boğulacak gibiydi. Bakışları iyice sabitleşmişti.
Kareler onu içine çekiyordu'. Yalnızlığım, yaşım, sıkıntılarım hepiniz
biteceksiniz birazdan. Off kimseye açamadığım bu krizler delirtecek beni.
Sevgilim beni çağırdığını duyuyorum. Bütün benliğimle her şeyimi sana vermiştim.
Şimdi sana geliyorum. Yeter artık çektiğim ne varsa' dedi. Oda da dolaşmayı
bıraktı. Divana oturdu. Beyaz bir kâğıda vasiyetini yazdı. Vasiyetinde:
Ölümünden kimsenin sorumlu olmadığını İstanbul'a gömülmesini, Fahir, (Yiğeni)
Fahir'in dayısından başka ölümünü kimseye haber vermemelerini, ölüsüne ne savcı
Ahmet'in ne de Dr. Misoğlu'nun dokunmamasını onların üzülmemelerini, öbür
tarafta sevdiklerinin beklediğini yazıyor 'Hoşça kalın' diyordu. Kâğıdı iyice
katladı, sağ elindeki kalın kırma bileziğinin altına güzelce yerleştirdi.
Merdivenlerden ruh gibi indi. Bir çanağa zeytinyağı koydu, ipi iyice yağladı.
Ayağına topuklu en şık terliklerini giydi. Merdivenlerden elinde iple çıkarken
'Ölüm senden korkmadım, korkmuyorum. Sana geliyorum. Yakalayacağımı sandığım
hayallerim uçtu gitti. Hoşça kalın evim, Bodrum, çocukluğum, gençliğim,
kızlığım, orta yaşlılığım, kısaca her şeyim' diye aklından geçirdi. Merdiven
tırabzanına ipi geçirdi. Tekrar aşağıya indi. Odadan sehpayı aldı, ipin altına
göre ayarladı. Sehpanın üstüne çıktı. İpi boynuna geçirdi. 'Hâkim Hanım, bunca
yıl nice insanların kararlarını verdin. Ya affettin ya cezalandırdın. Şimdi de
kendini yargıladın, idam cezanı verdin. Tarihte böylesi görülmemiş,
görülmeyecektir herhâlde. Hadi Sayın Hâkim Hanım kalemi kır, işi bitir. (Bütün
bu ayrıntıları bir kâğıda karalamış Arasına da vasiyetini koymuş. Üstün de
'Başkâtip İlyas Öztin'e aittir yazılı kocaman bir zarfın içine koyup kapatmış. (İlyas
Öztin yanında çalışan kâtibi, yazarın da babası) Sehpayı ayağı ile itti. Yağlı
elleriyle duvara çarpmamak için duvarı itti. Elinin yağ lekeleri tanıklık
edercesine duvara çıktı. (Bodrum Hâkimi, Belkıs Öztin Koparanoğlu, Simge
Kitapevi, Antalya 2002.)
Evet, Bodrum Hâkimi Mefharet Hanım, 17. 5. 1954, pazar günü, Ramazan Bayramına
birkaç gün kala kalemi kırmış, kendi idam cezasını kendisi vermiş, 24. 9. 1951
tarihinde Bodrum'da başlayan Hâkimlik görevi de böylece sona ermişti. O artık
yoktu. O; sözünü yerine getiren, nişanlısına kavuşan yeni bir hayatın Mefharet
Hanımı. Türkülerde yaşayacak, Çelik Amcanın sazından çıkan nağmelerle hayatını
sürdürecek bir Bodrum Hâkimiydi. O artık kara toprağın geliniydi.
Ben: Bodrum Hâkimi türküsüyle 1965 yılında Çengel'in yalnız gecelerinde
tanışmıştım. Bodrum Hâkimini araştırdıktan sonra da,"Çengel Gecelerinde Bodrum
Hâkimi" yazısıyla konuyu dile getirmiş, sonunu da aşağıdaki satırlarla
bağlamıştım. Nedense bu yazıyı da aynı satırlarla noktalamak geldi içimden.
Bodrum Hâkimi Mefharet Hanımı, Bahçıvan veya Asarlı Ahmet olarak bilinen kardeşi
Ahmet Abdülhadi okutur. Bodrum'da İz Bırakanlar takviminde Hâkim Hanım'ın doğumu
1906 olarak gösterilmişse de Erdek Nüfus kütüğünden aldığımız kayıtlara göre
Hâkim Hanım 2. 3. 1914 tarihinde İzmir'de doğmuştur. Adı Fatma Mefharet
Tüzün'dür. 1942 yılında verdiği veraset ilâmından Cumhuriyet Savcılığı İstanbul
Ceza Evinde Hâkim adayı olduğu anlaşılmaktadır. Hukuk Fakültesi'ni bitirdiği ilk
göreve nerde ne zaman başladığı tespit edilememiştir. Ancak uzun müddet Kütahya
Tavşanlı'da Hâkim olarak görev yapmış, orada da gönüllere taht kurmuş, tayin
olduğunda halk arkasından çok gözyaşı dökmüş, büyük bir törenle de 1951 de
Bodrum Hâkim'i olarak uğurlanmıştır. İşte bu uğurlamayla Hâkim Hanımın gönül
defterine yeni bir sayfa açılmış, dillere destan olmanın sınırına biraz daha
yaklaşmıştır.
At sırtında keşiflere gidişiyle, adaletiyle, dürüstlüğüyle, insanları sevmesiyle
gönülleri fethetmiş, ünü Bodrum ve çevresine yayılmış. Bodrum onunla, o Bodrumla
güzellikler yaşamış. Her insan gibi sevmiş sevilmiş. Yalnızlığını, sevgisini
şarkılarla, türkülerle paylaşmış. Ama ne yazık ki yüreğine düşen sevdaya yenik
düşmüş. Gerek Tavşanlı'da gerekse Bodrum'da gönüllere taht kuran Bodrum Hâkim
Mefharet Hanım 1914 yılında başladığı ömür yolculuğuna 17. 5. 1954 tarihinde son
noktayı koymuş. Yakınları almış götürmüşler cenaze sini Bodrum'dan. Mezarı
İstanbul'da.
İşte o gün bu gün Mefharet Hanım öleli tam 49 yıl olmuş. Dile kolay. Bir değil,
beş değil 49 tane yıl. Ömrün yarısından fazla. Ama yıllar unutturamamış onu.
Zaten hiç ölmemiş ki. Sevenlerinin gönlünde hep yaşamış... O artık efsane bir
Bodrum Hâkimi. Çiftlik köyünden Çelik Amcanın telinde "Nasıl attın Mefharet
Hanım ipe kendini" diyen bir Bodrum Hâkimi. Bu satırları yazan, 1966 yılında
Kastamonu'nun Azdavay ilçesinin, Çengel köyünde çiçeği burnunda bir öğretmenin
gecelerinin konuğu. Odada 1963 model pikabın iğnesiyle ses bulan bir Bodrum
Hâkimi.
Bodrumlular erken biçer ekini
Feleğe kurban mı gittin Bodrum Hâkim
dizeleriyle haykıran, türkülerimizin nasıl yakıldığını, günümüze kadar da nasıl
ulaştığını kanıtlayan Bodrum Hâkimi. O: Kısaca türkülerimizin geçmişiyle
geleceği arasında bir köprü. O: Artık türkü olan bir Bodrum Hâkimi...
Dr. Halil Atılgan
Not: Yukarıdaki bilgiler ilk kez yayınlanmaktadır.
Katkılarından dolayı Sayın
Dr. Halil Atılgan'a teşekkür
ederiz.
türkü sitesi - turkuler.com