Cumhuriyet dönemine gelinceye kadar Rauf Yekta ve diğer aydınların
yazıları sürmüş ancak hiçbir fiili hareket görülmemiştir.
Türkiye'de Cumhuriyetin kurulmasından sonra benimsenen müzik
politikası, halk ezgilerini, yaratılacak yeni Türk müziğinin
ana kaynaklarından biri olarak kabul ediyor ve bunların notalarının
tespit edilip arşivlendikten sonra, müzikologların, halk
bilimcilerinin ve bestecilerin incelemesine ve sunulmasına öncelik
tanıyordu. Bu amaçla önce müzik öğretmenlerinden, bulundukları
yörenin melodilerini notaya alıp, o dönemin tek konservatuarı
olan İstanbul Belediye Konservatuarı'na (bugün İstanbul Üniversitesi
Devlet Konservatuarı) göndermeleri istendi. Bir yıl içinde
konservatuara ancak yüz dolayında halk ezgisi notasının ulaşması,
bunların da güvenilir olmaktan uzak bulunması üzerine, yerinde
tespit yöntemi uygulandı.
Temmuz 1926'da konservatuarın öğretim üyelerinden bir gurup
Adana, Gaziantep, Urfa, Niğde, Kayseri ve Sivas illerini kapsayan
bir geziye çıktı. Bu.gezi çok verimli geçince, ertesi yıl
Konya, Ereğli, Karaman, Alaşehir, Manisa, Ödemiş ve Aydın yörelerinin
melodileri derlendi. 1928'deki üçüncü derleme gezisinde İnebolu,
Kastamonu, Çankırı, Ankara, Eskişehir, Kütahya ve Bursa;
1929'daki dördüncü gezide de Trabzon, Rize, Gümüşhane,
Bayburt, Erzincan, Erzurum, Giresun ve Sinop yörelerinin melodileri
notaya alındı. Mahmut RagıpGazimihal, Yusuf Ziya Demircioğlu,
Ferruh Arsunar, Muhittin Sadak ve Rauf Yekta'nın katıldıkları bu
geziler, bir süre kesintiye uğradı.
1937'de bu defa yeni kurulan Ankara Devlet Konservatuarı tarafından
tekrar başlatıldı. 1952'ye kadar her yıl düzenlenen bu
gezilerin ilk beşine Hasan Ferit Alnar, Necil Kazım Akses, Ulvi
Cemal Erkin, Halil Bedii Yönetken, Muzaffer Sarısözen, Arif
Etikan, Cevat Memduh Altar, Tahsin Banguoğlu, Rıza Yetişen,
Nurullah Taşkıran, Mahmut Ragıp Gazimihal ve Mithat Fenmen;
sonraki on geziye Muzaffer Sarısözen, Halil Bedii Yönetken ve Rıza
Yetişen katıldı. Bu gezilerin sonucunda, yaklaşık on bin melodi
notaya alınarak arşivlendi.
1964'de kurulan T.R.T. kurumunda derleme gezileri düzenlendi.
T.R.T.' nin ilk gezisinde Erzurum, Kars, Erzincan, Van, Hakkari,
Diyarbakır, Elazığ, Urfa, Adana, Bitlis, Muş, Bingöl ve Siirt yörelerinin
ezgileri banda alındı. 1967'deki ikinci gezide Gaziantep, Burdur,
Van, Erzurum, İzmir, Trabzon ve Balıkesir'e yedi ekip gönderildi.
1971'deki son gezideyse, Erzurum ve Kars yörelerinin aşıklamaları,
atışmaları ve davul zurna havaları toplandı. Bütün bu
birikime, bireysel derlemelerde eklendi. Günümüzde de süren
bireysel katkılarla Türk Halk müziği repertuarı genişlemektedir.
|