Muzaffer
Sarısözen'in Derleme Gezileri
Armağan
Coşkun ELÇİ
17 Ağustos 1937'de,
Hasan Ferit Alnar, Necil Kazım Akses, Ulvi Cemal Erkin, Halil Bedii Yönetken ve
teknisyen Arif Etikan'dan oluşan grup, Ankara'dan Sivas'a derleme yapmak için gelirler.
Ahmet Kutsi Tecer, Halil Bedii Yönetken'e, Sarısözen'in bu heyete katılmasını
tavsiye eder ve Sarısözen'in ilk derleme gezisi gerçekleşir. 1938 yılında Sarısözen,
Ankara Devlet Konservatuarı folklor arşiv şefliğine tayin edilir.
Dördüncü derleme
gezisinden itibaren, gezi başkanı Muzaffer Sarısözen olur. Halkla kolayca yakınlık
kurmasını bilen ve ezgiyi hemen notaya alabilen Muzaffer Sarısözen, derleme
ürünlerinin daha gerçekçi ve hızlı elde edilmesini sağlar.
Şimdi, bu derleme gezilerini kronolojik olarak özetleyelim.
Birinci
derleme gezisi
Ferit Alnar, Necil Kazım Akses, Ulvi Cemal Erkin, Halil
Bedii Yönetken, Muzaffer Sarısözen ve teknisyen Arif Etikan'dan
oluşan grup, 1937 yılının ağustos ve eylül ayları içinde 1,5 ay
süresince, Sivas, Elazığ, Erzincan, Erzurum, Gümüşhane, Trabzon ve
Rize illerinde derleme yapmıştır. 588 ezgi derlemişlerdir. Derlenen
ezgilere şunları örnek verebiliriz: Rize ve Trabzon'un Kolbastı,
Metelik oyun havaları, Sallama, Hemşin, Sıkayak, Seyrek, Kız horon
havaları; Elazığ'ın maya, hoyrat gibi mahalli havaları; Sivas'ın
Düz, Abdurrahman, Gızıh, Garhın, Üç ayak gibi halayları;
Karacaoğlan'dan, Ruhsati'den, parçalar; Erzurum, Erzincan ve
Gümüşhane'nin bar havaları, Sümmani ağzı, Emrah'ın koşmaları...
İkinci
derleme gezisi
Bu derleme
gezisini iki ayrı grup yapmıştır. Ferit Alnar, Cevat Memduh Altar,
Halil Bedii Yönetken ve Tahsin Banguoğlu'ndan oluşan birinci grup,
Kütahya, Afyon, Denizli, Aydın, İzmir, Manisa, Balıkesir il1erini
tarayarak, 603 ezgi derlemiştir. Bu gezi, 1938 yılında bir buçuk ay
devam etmiştir. Ulvi Cemal Erkin, Muzaffer Sarısözen, Nurullah
Taşkıran ve teknisyen Arif Etikan'dan oluşan ikinci grup, Malatya,
Diyarbakır, Urfa, Gaziantep, Kahramanmaraş ve Adana illerini
tarayarak, 735 ezgi derlemiştir.
Üçüncü
derleme gezisi:
Nurullah Taşkıran'ın başkanlığında Muzaffer Sarısözen, Mahmut Ragıp
Gazimihal ve teknisyen Rıza Yetişen'den oluşan grup, 1939'da ağustos ayında sadece
Çorum ilini taramıştır. On beş gün süren gezide, 241 ezgi derlenmiştir.
Derlenen ezgiler içinde, Pir Sultan Abdal'dan türküler, ağıtlar, güzellemelerle
ayrıca ve halay havaları önemli bir yer tutmaktadır.
Dördüncü derleme
gezisi:
Muzaffer Sarısözen'in
başkanlığında Mahmut Ragıp Gazimihal, Mithat Fenmen,e teknisyen Rıza Yetişen'den
oluşan grup, 1940 yılının ağustos ayında, sadece Konya ilinde derleme yapmıştır.
Yirmi gün süren çalışmada, 512 ezgi derlenmiştir. Derlenen ezgiler arasında kadın
oyun havaları, kavalla çalman dağ ve köy havalan, Rumeli
havalan, kaşık havalan, divanlar ve koşmalar örnek sayılabilir.
Beşinci derleme
gezisi:
Halil Bedii Yönetken,
Muzaffer Sarısözen ve Rıza Yetişen'den oluşan grup, 1941 'de Kayseri, Niğde, Maraş
ve Seyhan civarındaki Türkmen aşiretleri arasında derleme çalışmalarını
yapmıştır. 412 halk ezgisi derlenmiştir. Der1enen ezgiler arasında halaylar, oyun
havaları, Avşar ağıtları, bozlaklar ve Karacaoğlan'a ait türküler örnek
verilebilir.
Altıncı derleme
gezisi:
1942
yılının temmuz, ağustos ayları içinde bir buçuk ay süren derleme gezisi, Muzaffer
Sarısözen, Halil Bedii Yönetken ve teknisyen Rıza Yetişen'den oluşan grup
tarafından Isparta, Burdur, Antalya ve Muğla'da yapılmıştır. 426 ezgi derlenmiştir.
Sipsi, kaval, davul, zuma ile çalman oyun havalan, gurbet türküleri ve zeybek oyunları
derlenenler arasındadır.
Yedinci derleme
gezisi:
Yedinci derleme gezisini, yine Muzaffer Sarısözen, Halil Bedii
Yönetken ve teknisyen Rıza Yetişen'den oluşan grup, 1943 yılında, Tokat, Amasya,
Ordu, Samsun, Giresun ve Trabzon'da yapmıştır. Elli gün içinde 772 ezgi der1emişlerdir.
Trabzon'da horon havalan; Tokat ve Amasya'da halaylar, turnalar, yıldız ve bozlağı
andıran uzun havaları metelik ve kolbastı oyun havaları; Samsun, Giresun ve Ordu'da karşılama, kaşıkçı ve imece havaları
derlenmiştir .
Sekizinci derleme
gezisi:
Bu gezi, 1944
yılında aynı grup tarafından, Elazığ, Tunceli, Bingöl ve Muş'ta yapılmıştır.
Bir buçuk ay süren gezide, 293 halk ezgisi der1enmiştir. Lavuk, maya, hoyrat ile çeşitli
oyun havalan tespit edilmiştir.
Dokuzuncu derleme
gezisi:
Bu gezi, aynı
grup tarafından 1945'te Ankara, Çankırı, Yozgat ve Kırşehir'de yapılmıştır.
İki ay süren gezide, 432 ezgi derlenmiştir. Misket, Meşeli, Yıldız gibi türküler ile
bozlaklar, sürmeliler ve sohbet havalan derlenen ezgiler arasındadır.
Onuncu derleme
gezisi:
1946'da aynı
grup, İçel, Antakya ve Antalya'da derleme yapmıştır. 285 halk ezgisi derlenmiştir.
On birinci derleme gezisi:
1947 yılının temmuz ve ağustos aylarında
aynı grup, Çanakkale, Bursa, Tekirdağ illerini tarayarak
258 ezgi derlemiştir.
On ikinci derleme
gezisi:
1948
yılının temmuz ve ağustos aylarında aynı grup, Bolu, Sinop ve Zonguldak illerini tarayarak 190 ezgi derlemiştir.
On üçüncü
derleme gezisi:
1949 yılının
temmuz ve ağustos aylarında aynı grup, Bilecik ve Eskişehir illerini tarayarak 117 ezgi
derlemiştir.
On dördüncü
derleme gezisi:
1950 yılının haziran ve temmuz aylarında aynı grup, Van, Kars, Çorum ve Ağrı'yı
tarayarak
373 ezgi derlemiştir.
On
beşinci derleme gezisi:
1951 yılının haziran ve temmuz aylarında aynı grup, İzmit ilini tarayarak
53 ezgi derlemiştir.
On
altıncı derleme gezisi:
1952 yılında, aynı grup, İzmir, Siirt, Mardin ve Bitlis'i tarayarak 204 ezgi
derlemiştir.
Bu derleme
gezilerinin dışında, yine Ankara Devlet Konservatuarı adına Muzaffer Sarısözen, tek
başına iki derleme gezisi daha yapmıştır. 1955'te İstanbul'da Altay Türklerinden 55
ezgi derlemiştir. 1957'de İstanbul'da 66 ezgi derlemiştir.
Uzman bir folklorcu
olan Muzaffer Sarısözen, bu derleme gezilerinde, bütün Türkiye'nin müzik folklorunu
yakından tanıma fırsatını bulmuştur. Derlenen 10.000 civarındaki halk ezgisini,
tele, muma ve taş plaklara kaydetmiştir. Daha sonra, bu türkü ve oyun havalarını
konservatuar arşivinde bir düzene koyarak, bir kısmını notaya almıştır; ancak
diğer kısmını notaya alıp değerlendirmesine ömrü vefa etmemiştir.
Sarısözen, türkü
ve oyun havalarının yanısıra, halk oyunlarının da öncüsü olmuştur ve derleme
gezilerinde halk oyunlarını görüntüleyen bir fotoğraf albümü oluşturmuştur.
Bağlama, cura, mey, özellikle zor bulunan çifte kaval, kemençe, kaval, tulum, davul,
zurna, tef, darbuka gibi birçok halk sazını toplayarak konservatuar arşivinde bir
koleksiyon oluşturmuştur.
Bu arada Sarısözen ile ilgili bir deyimi
hatırlatalım: Hem türkü, hem oyun, hem de halk çalgıları derleyen Sarısözen
için, Mesut Cemil ''Bedeni küçüldükçe, ruhu büyüyen arşiv böceği'' demiştir.
Sarısözen'in plaklara aktardığı
ezgilerin bir kısmını Halk Kültürlerini Araştırma ve Geliştirme Genel Müdürlüğü
(HAGEM), bir kısmını da TRT Müzik Dairesi banda kaydetmiştir. Hacettepe Üniversitesi
Devlet Konservatuarındaki çok eskimiş olan derleme fişlerini göz önüne alırsak,
bizden sonraki nesillere kalabilmesi açısından, buradaki türkü ve oyun havaları ile
onlara ait bilgileri tek tek kaleme almamız, bizim için faydalı olacaktır. İşte
Sarısözen'in derlediği bu ezgilerin listesi ekte sunulmuştur .
Sarısözen'in konservatuardaki derlediği türkülerin melodik
ve söz yapısı ile bugün TRT'de bulunan şekilleri arasındaki farklılıklar ya da
eksiklikleri tahlil edelim; ancak bu tahlile geçmeden önce Türk Halk Müziği'nin
yapısını içeren çok kısa bir bilgi vermemiz, sanırım yerinde olacaktır.
|