1- Şekil bakımından;
a) Türkü
b) Mani.
a) Türkü (kıta, nakarat, vezin, kafiye)
b) Mani (cinaslı mani, cinassız düz maniler)
Eğin Türkülerinde Kıta Şekilleri
Eğin türkülerinde çoğunlukta olan şekil dört mısradan mürekkep
kıtalardır. Milli nazım şekillerimizin özünü teşkil eden bu
dörtlükleri en eski bir şekil olarak kabul etmek lazımdır.
Munzurun dağına bostan ekilmez
Güneşi doğup da buzu çözülmez
Ela gözlerini sevdiğim ağam
Hem ayrılık hem esgerlik çekilmez
Kafiye şekli a-a-b-a.
Başka bir dörtlük:
Dil uzanmaz gerdanına öpeyim
El uzanmaz perçeminden tutayım
Gezdiği yerlere güller dikeyim
Bir canım var sana kurban sevdiğim
Kafiye şekli; b-b-b-c vezin 11 hece (6+5 veya 4+4+3)
Bu kıtaların kafiye bakımından gösterdiği farkları işaret
ediyoruz:
Bahçede kırılmış şeftali dalı
Yaşmağına varmış şeftali dalı
Ağzı şekerlenmiş akıyor balı
Seni seven yiğit neylesin malı
Vezin 6+5=11 ve dört mısrada birbirileri kafiyeli
Beşli bir türkü:
İstanbul yolları cızıdır cızı
İçerime doğdu bir büyük sızı
Ağamı eylemiş bir gavur kızı
Yolla gavur kızı ağamı bana
Vallahi intizar ederim sana
Yine 6+5 li olan bu türkü kafiye şekli bakımından
a-a-a-b-b göstermek sureti ile ikili bir bağlama nakarat beyti
alıyor
Manilerde
a) Cinaslı olanlarında :
Gül düğümü
Karşıda gül düğümü
Yarım buradan gideli
Kim görmüş güldüğümü
Birinci mısraının eksikliğine rağmen kafiyeleri tam vezin 7’lidir.
Eğin türkülerindeki cinaslı manileri vezin ve kafiye yapısı
bakımından fark göstermiyorlar.
b) Cinassız düz manilerde
Kaşların yaydır bana
Gözlerin aydır bana
Ben ölsem canım kurban
Sen ölsen vaydır bana
bu cins manilerin hepsi vezin ve kafiye bakımından verdiğimiz
örneğe
uymaktadırlar.
Melodi
Türkü melodilerinin tam. Müzikal değerlerini bilerek gruplandırmak
bilgim haricindedir. Müzikten anlamayan bir derleyici yalnız
metinle tespit etmekle tam bir derleme yapmış olamaz. Bununla
beraber eğin türkülerindeki uzun ağır havaları diğer melodilerden
ayırmak işi kulak yordamı ile o kadar basit ve bariz belirtiler
verebiliyor. Keza iş ve oyun türkülerindeki melodilerle figürle
arasında büyük bağlar vardı. Bestesine taş çevirirken dinlediğim
taş türküsünde (metin no. 93) ağır ıttıratlı taşın hareketler ile
ilgili melodiyi sezmek kolaydır.
Eğin Türkülerinin Konularına Göre Tasnifi
Derlediğimiz türkülerin tasnifi şu kadroya uyarak yaptık1:
A. Lirik türküler;
a) Aşk türküleri
b) Gurbet türküleri
c) Ağıtlar
d) Ninniler
B. Satirik türküler; a) Mizahi türküler, b) Hicvi türküler,
C. İş ve meslek türküleri
D. Merasim türküleri
E. Vaka anlatan türküleri a) Tarihi türküler, B) Eşkıya türküleri,
c) Aşk ve aile facialarını anlatan türküler.
F. Maniler
G. Oyun türküleri.
1- Satirik türküler bölümünde ait materyal bulunamadı. Metinler
bölümündeki türküler ilk mısralarına göre tasnif edildi. Metin
dışı türkü varyantlarına karşılaştırmalar bölümünde dokunuldu.
Merasim türkülerinden yalnız düğün türküleri derlenebildi. Oyun
türküleri erkek oyunları, kız oyunları çocuk oyunları diye üçe
ayrıldı, temsilli oyunların türküleri ve tekerlemeler şeklinde
bölündü.
2- Manilerin hangi iş ve eğlencede söylendiği tespit edilmedi.
Mısralarının
ilk harflerine göre sıralandı.
3- Türkülerin adları derlendikleri yer tarihlerin tasnifte
konuldukları
yerler, türkü verenlerin hüviyeti, türküyü nereden ve ne zaman
öğrendikleri bir tablo ile gösterildi
4- İki bölüme girecek çift karakter gösteren türküler hakim
vasıflarına
göre tasnif tablosuna yerleştirildi ve böyleleri işaretlendi.
1) Bu tasnif sistemi Pertev Nail
Boratav'ın ders notlarından alınmıştır.
Eğin türküleri
Enver Gökçe
Yaba Yayınları 1982
|