Halk
danslarının ortaya çıkış koşullarını ve günümüz
toplumundaki yerini kısaca belirledikten sonra, bu dansların
yansıttıkları zengin kültür öğelerine, sunuşlarına, bölgelerine,
belirli ortak özelliklerine... göre bölümlenmesinden söz
edebiliriz.
Halk
danslarının kümelendirilmesinde bir yol olarak bölgesel dağılış
ele alınabilir.
Çünkü Anadolu'da kimi dans dalları bölgelere de adını
vermektedir. Örneğin Ege, Batı Anadolu Zeybek Bölgesi; Orta ve
Güney Anadolu Halay Bölgesi; Doğu Karadeniz Horon Bölgesi; Doğu
Anadolu Bar Bölgesi; Trakya Hora Bölgesi adını almaktadır.
Ancak
bu tür kümelendirmeyi kesin çizgilerle belirlemenin güçlüğü
vardır. Öncelikle dansların bölgeler arasındaki geçişleri göz
ardı edilemez. Sözgelişi halay ele alındığında Orta
Anadolu'nun dışında Doğu' da, Kuzey' de ya da başka bölgelerde
de rastlamak olanağı vardır .Dansların değişik nedenlerle
bir bölgeden ötekine geçişleri sonucu bir dansı salt bir bölgeye
özgü saymamız da olanaksızlaşır.
Bu
koşula bağlı kalarak halk danslarının bölgesel tür özelliğine
göre dağılımını kümelendirebiliriz:
ZEYBEK
: Aydın, İzmir , Muğla, Denizli, Bilecik, Eskişehir , Kütahya,
Çanakkale, Kastamonu, Uşak, Manisa, Balıkesir , Burdur
...
HALAY
: Bitlis, Bingöl, Diyarbakır, Elazığ, Malatya,
Kahramanmaraş,
Gaziantep, Erzurum, Erzincan, Sivas, Mardin, Muş,
Yozgat,
Çorum,
Adana,
Ankara, Siirt, Hatay, Tokat, Şanlıurfa...
HORON
: Trabzon, Samsun, Artvin, Ordu, Rize...
BAR
: Erzurum, Kars, Ağrı, Artvin, Gümüşhane, Bayburt,
Erzincan...
HORA
: Edirne, Kırklareli, Tekirdağ, Çanakkale...
KARŞILAMA
: Edirne, Tekirdağ, Kırklareli, İzmit, Adapazarı, Çanakkale,
Bursa, Bilecik...
KAŞIK
: Eskişehir , Afyon, Kütahya, Bilecik, Kırşehir ,
Konya, Mersin,
Antalya, Bolu, Bursa...
BENGİ
: Balıkesir, Manisa, Bursa, Çanakkale...
Halk
danslarının kümelendirilmesinde izlenebilecek bir yol da
konularına göre ayırımlamadır.
Bu
kümelendirme değişik biçimlerde yapılabilir: Örneğin bir ayırım
dansçıların sayı ve cinsiyetine göre yapılandır: Tek kişilik
kadın dansları Estireyim mi (Bolu), Yoğurt (Eskişehir)...; Tek
kişilik erkek dansları Zeybek (Aydın), Misket (Ankara)...; İki
kişilik kadın
dansları Ördek (Bolu), Mandalar (Kırklareli)...; İki kişilik
erkek dansları Hançer Barı (Erzurum), Kırka Zeybeği (Eskişehir)...;
toplu kadın dansları Güvercin (Erzurum), Çömüdüm (Kütahya)...;
Toplu erkek dansları Coşkun Çoruh (Artvin), Koçaklama (Ağrı)...;
Kadın-erkek karışık danslar Delilo (Elazığ), Dokuzlu
(Gaziantep)...
Bir başka ayırım da dansın eşliğinin türkülü
Bağ Belleme (Afyon), Çalgılı Bengi (Balıkesir) ya da suskun Kılıç
Kalkan (Bursa) oluşuna dayanmaktadır.
Bir başka ayrımlama biçimi de dans adlarının
anlamlarından kaynaklanır: Yer adı taşıyan danslar Sivas
Halayı (Sivas), Tavas Zeybeği (Denizli)...; renk adı belirten
danslar Sarı Zeybek (Antalya), Yeşilim (Konya)...; sayı adı taşıyan
danslar Beş Ayak (Malatya), On dört (Artvin)...; iş, meslek adı
belirtilen danslar Kasap (Edime), Yağcılar (İzmir), Ormancı
(Kastamonu)...
Dansların bu değişik ayırımlamalarının ardından konulan
bakımından en sağlıklı kümelendirmeye gelebiliriz:
Anadolu halk danslarının büyük bir bölümü
taklitli, dramatik yapılı danslardır. Bu nitelikli danslar doğa
olaylarını, günlük yaşamı, kadın erkek ilişkilerini, vuruşmaları,
hayvanları taklide dayanır.
Örneğin hayvan yansıma1ı danslardan Tavuk Ban
(Erzurum) tavuğun hareketlerini; Ceylani (Kars) ceylanın yürüyüşünü;
Serçe Oyunu (Gaziantep), serçe sıçramalarını taklit eder.
Aynı biçimde Horoz Oyunu (Yozgat), Kurt Kuzu (Diyarbakır), Ördek
(Bolu), Keklik (İçel), Ayı Oyunu (Bitlis), Kartal Oyunu (Bingöl)
da hayvan taklitlerini konu edinir.
İş ve günlük yaşamı taklit eden danslardan
Tesi (Artvin) yün eğirmeyi;
Köy Halayı (Sivas) günlük yaşamın değişik görüntülerini;
Türkmen Kızı (İçel) hamur yoğurma, ekmek yapma, yün eğirme
hareketlerini taklit eder. Madımak (Sivas), Yayılı Halayı
(Yozgat), Kirman (Kayseri), İş Halay'ı (Sivas)... aynı küme içinde
değerlendirilebilecek danslardır.
Kadın-erkek ilişkilerinin hareketlerle taklidine
dayanan danslardan Sarı Zeybek (Sivas) ve Bıçak (Elazığ) erkeğin
kadına dil dökmesine ve sonunda beraberliklerini anlatır. Aynı
kümede Tekerleme, Kıskanç (Kars), Hürünü (Çorum), Sürdüm
(Ankara), Sudan Geçirme (Kütahya) dansları da sayılabilir.
Çarpışma ya da savaşı konu alan danslar arasında
Hançer Barı (Erzurum), Bıçak Horonu (Trabzon) saldırma, vuruşma
ve savunma taklitlerine dayanır. Çandırlı Tüfek Oyunu
(Giresun) dansçıların tüfeklerle belli bir noktaya ateş etme
hareketlerine dayanır. Kılıç ve Kalkan Oyunu (Bursa) dansçıların
kılıç ve kalkan seslerine uyarak çarpışmalarını anlatır.
Ayrıca yine bu küme içinde fakat silahsız çarpışmayı
anlatan taklitli danslar da vardır. Örneğin Sin Sin (Adıyaman),
Çepik (Bingöl, Diyarbakır), Harkuşta (Bitlis)...
Doğa olaylarını konu edinen danslardan Uzundere
(Kars) ve Coşkun Çoruh (Artvin) ırmağın akışını, coşkunluğunu
canlandıran hareketleri taklitle anlatırken, Kavak (Erzurum)
dansında da kavak ağacının rüzgarla hareketi canlandırılmaktadır.
Doğa olgularını canlandıran danslar arasında Burçak Tarlası
(Yozgat), Yayla Yolları (İçel), Yağmur Duası (Diyarbakır) Yağmur
Yağar (Nevşehir), Sis Dağı (Giresun)... sayılabilir.
Dr. Turhan Baraz
|