Karadeniz'de
yalnız başına iş yapmak çok zor olduğundan horon;
Karadenizlinin her işte elele verilmesini, birlikte çalışmaya
duyduğu ihtiyacı anlatmasıdır.
Doğa yapısının
sert ve dağlık oluşu, denizinin ve havasının kararsızlığı
horon oyunlarında göze çarpar.
''Mısır Gumulları hep, beraber bağlanır;
İşte, horoncular da, öyle halkalanırlar...
Dizili horon ise, bel bellmek gibidir;
Tavaya
birer birer, hamsi dizilmesidir...
Omuz titretmeleri, hamsi can çekişmesi;
Çıkarılan
o sesler, rüzgarın ıslık sesi...
Hele o silkenmeler, ağaçlarda fırtına;
O çabukluk
benziyor, martı kanatlarına..
Dalgalar gider-gelir, bir kararda durmazya;
Horoncular
da öyle, uyar davul zurnaya...
Kemençe; horonun sevgi küpü, kaşığıdır;
Neş'eli zannederler, en
garip aşığıdır...
Horon; yağmur duası,
horon, çareye koşmak;
Zafer için zıplamak,,
yahut suyu okşamak...
Horon; tetikte
dumrak, kayık küreği çekmek;
Horonda alın teri,
horonda emek çekmek...
Horon bayram yapmaktır,
halk murada erince;
Canlanmayan
var mıdır, oynayanı görünce.
Bu
sevinç gösterisi, hem bolluk, hem bereket,
Dağ-bayır, iniş-çıkış, elbet
lazım hareket. ..
Horon deyince akla Akçaabat geliyor,
Bunu hem Türkiye ve hem de Dünya
biliyor. ..
Karadeniz horonu, horonların beyidir,
Karadenizli
korkmaz, eğlenceden bellidir...
Fişek, saat ve çizme seferberlik işidir,
Kalleşlik edenleri hesaba çekişidir...
Horon, bir oyun değil, bir folklor kanunudur,
Oyna horoncu oyna,i horon, milli
konudur... ''
Horonlar
Üç Bölümden Oluşur
1. DÜZ
HORON BÖLÜMÜ: Horon oynanmaya başlarken ağır
tempoda
oynanır. Bundan ötürü
oyunun
bu bölümüne
''ağır horon bölümü'' de denir. Oyun halkası saat
ibresinin tersi yönünde döner. Söylenen türkülere ellerle
tempo tutulur. Müzik ne kadar yüksek tempolu çalınırsa,
oyuncular da o kadar kıvrak ve hareketli olurlar. Ritim arttıkça
vücut dikleşir, kollar yukarıya kalkar. Gelen komutla ''yenlik
yenlik'' ''alaşağı'' ya da ''ufak ufak'' diğer oyuncular da
uyarılarak doğrudan sert bölüme geçildiği gibi yenlike bölüme
de geçilir.
2. YENLİK
BÖLÜMÜ: Kollar aşağıya iner, dizler kırık
ve bel kısmı dizlerin açısında öne doğru eğiktir. Kol çıkarmalar
ve omuz sallamalar bu bölümde ön plandadır. Adımlar geriye,
yana ve öne basarak belli alan içinde gezinilir. Vücudun yapmış
olduğu çalımlar yumuşak ve hafiftir. Oyunun ritmi düz horon bölümüne
oranla biraz daha hızlıdır. Komutçudan gelen ''alaşağa'',
''aloğlum'', ''kimola'', ''taktum'', ''yıkoğlum'' veya ''ıslık''
şeklinde gelen komutla sert bölüme geçilir.
3.
SERT BÖLÜMÜ: Diğer bölümlere nazaran
hareketler daha
sert ve canlıdır. Omuz
sallamalar daha seri, ayaklar yere daha sert basar. Oyunun en gösterişli,
temposunun oldukça yüksek olduğu ve oyuncuların tüm
yeteneklerini ortaya koyduğu bir bölümdür. Oyuna devam
edilecekse tekrar düz horon bölümüne geçilir.
|