Müztezat :Türk Halk Müziğinde özel bir
ezgisi ve güftesi “Müstezad” olan uzun hava. Bir şiir biçimi,
bağlamada özel bir düzendir. Türk Müziğinde bir form. “Ziyade “
denen ilave kısa mısraların, kendi aralarında kafiyeli olarak,
esas şiirin mısralarını takip ettiği gazeldir. Yani, her uzun
mısradan sonra “Ziyade” denilen ( mef’ûlün feûlün ) vezniyle bir
mısra eklenir. Ziyadeler, anlam bakımından asıl mısralara
bağlıdır. Ya kendi aralarında ya da asıl gazelle kafiyelenirler.
Müstezad, iç içe konulmuş iki gazeli andıran bir çeşittir. Asıl
gazel daima (mef’ûlü mefâîlü mefâîlü feûlün) vezniyle yazılır.
Asıl kaynak yöresi Erzurum’dur. Elazığ’da örnekleri görülmektedir.
Asıl gazele göre kafiyelenen ziyade’ler
de vardır. ( a—a –- a – a / b—s ---- a – a / c—y – a –- a )
Not : Yukarda ziyade’lerin kendi aralarında küçük bir gazel
gibi kafiyelenen çeşidi gösterilmiştir.
Bu eklemeler gazele yeni bir ahenk katmak ve beyitlerin
anlamlarını güçlendirmek için yapılmıştır. Kısa parçalar
çıkarıldığında, bir anlam eksikliği gösteren veya bu mısraların
güzellik katmadığı müstezatlar başarılı sayılmazlar. Divan
şairlerince az kullanılmış, ancak âşık edebiyatında daha çok
benimsenmiştir. Yedekli, ayaklı adlarıyla çokça kullanılmıştır.
Eski divanlarda görülen müstezatlarla uzun, kısa mısra benzerliği
vardır.
Müstezat Örneği : ( Erzurumlu Emrah’tan )
Ey...Aşkın ezeli âşıka ilhâm-ı Hüdâdır |
A |
Bir neşve - nümâdır |
A |
Tahkiyk gönül şehrine bir nûru ziyâdır |
A |
Minhâc-ı Hüdâdır |
A |
Amman amman amman aman amman |
|
|
|
Öldüm öldüm öldüm sana hayran |
|
|
|
Ey...Vaiz beni ta’n eyleme ki mescide gelmez |
B |
Râh-i Hakkı
bilmez |
B |
Ben mûtekifim, kûşe-i meyhâne banadır |
A |
Mescidde
sanadır |
A |
Amman amman amman
aman amman |
|
Yandım yandım
yandım sana kurban |
|
Öldüm öldüm öldüm
sana hayran |
|
|
|
Ey...Emrah kuru
laf istemez ille hüner ister |
C |
Yani dürer ister |
C |
Hakgi (Hakk-gû)
derece mânâda gerçi fukaradır |
A |
Amma
şuarâdır |
A |
|
|
|
|
Amman amman amman
aman amman |
|
Yandım yandım
yandım sana kurban |
|
Öldüm öldüm öldüm
sana hayran |
|
Erzurumlu Emrah’a ait yukarıda ki Müstezatta; “Ziyade” denilen
kısa mısralar kendi aralarında kafiyelidir. Ayrıca, üç kıt’anın bu
kısa mısraları, birinci kıt’nın tümüyle kafiyelidir. Müstezatın
bağlantısı da mevcuttur. Buna “Müstezat Ayağı” denir.
Çıkışı, gezinişi, durağı belli olan Müstezat okumak için; başta,
aralarda ve sonda çalınmak yada okunmak üzere bestelenmiş ilave
ezgilerdir. ( Amman amman ... )
Emrah’a ait Müstezat’ın vezni :
---- ---- v / v ---- ---- v / v ---- ---- v / v ---- ---- / ----
---- v / v ---- ----
Mef û lü , Me fâ
î lü , Me fâ î
lü , Fe û lü ,
Mef û lü , Fe û
lün
Emrah’a Ait Müstezat’ın Düz Yazıya Aktarılmış Biçimi :
( Ey sevgili ) Aşkın ; eskiden beri Âşık’a, Allah’ın bir
ilhamıdır – bir sarhoşluk, neşe verir. Doğrusu, gönül şehrine
giden Allah’ın nûrlu ( parıltılı ) ve ışıklı ( aydınlıklı ) bir
yoludur.
Vâiz; sen beni mescide gelmez , Hak yolunu bilmez diyerek kınama !
– Ben ibadetle meşgulum ; meyhane köşesi ( tekke manasında, – bade
içilen yer ) bana aittir, mescid de sana aittir.
Emrah; kuru, boş laf istemez, sadece hüner ( görmek ) ister; yani
inci gibi sözler ister. Doğrusu, rütbe ( basamak ) mânâsında
fukarayımdır ancak , güzel şiirler söyleyen bir şairimdir.
1 Erzurum Radyosu THM Sanatçısı
|