Kültür bir milletin hayatta kalmasında ve varlığını sürdürmesinde
iskelet görevi gören en önemli unsurlardandır. Kültür değişik
şekillerde tanımlanmışsa da bu tanımlardan daha çok; “Bir milletin
veya topluluğun kendine özgü yaşayış ve davranış biçimlerinin sonucu
maddi ve manevi alanda oluşturduğu tüm ürünler”1 anlaşılmaktadır. Bu
nedenle bir topluluğu veya milleti anlamada, tanımada ve tanımlamada
kültürü oluşturan unsurlar oldukça önemlidir.
Fakat, bir topluluğun veya milletin siyasi sınırları ile kültür
sınırları aynı değildir. Bu nedenle Türk kültürünün izlerini veya
kökenlerini de sadece belirli bir coğrafi parçada değil; Türklerin
göçüp yerleştikleri, devlet kurup egemen oldukları ülkelerin tümünde
aramak daha doğru olacaktır. Bunun sonucu olarak ta Türk kültürü ile
Türkiye kültürü kavramları arasında boyut ve süreç yönlerinden
küçümsenemeyecek bir ayrılık vardır. Türk kültürü denildiğinde, Türk
kavminin tarih sahnesine çıkışından başlayarak günümüze kadar
süregelen ve Türklerin yerleştikleri, yaşadıkları, bugün de
yaşamakta oldukları yerlerde yarattıkları, bu gün de etkinliğini
sürdüren kültür anlaşılmaktadır. Türkiye kültürü ise, Türklerin
yerleşmelerinden ötürü Türkiye denilen bu topraklarda onlardan önce
de var olan, onların gelişi ile büyük bir değişikliğe uğrayarak
devam eden ve günümüze ulaşan kültür anlamına gelmektedir2.
Kültürün en önemli unsurlarından birisi de müziktir. Türk müziği
coğrafi yönden oldukça geniş bir alana yayılmış, değişik
coğrafyalarda değişik şekillerde gelişimini sürdürerek kendi
içerisinde son derece renkli ve zengin bir yapı oluşturmuştur.
Anadolu da bu coğrafyalardan birisidir. Anadolu’nun, her bölgesinin
her şehrinin hatta bazı ilçelerinin bile kendine özgü bir müzik
icrası vardır. Türk halk müziği dediğimiz bu müzik, Türk insanının
çeşitli olaylar sonucunda değişik şekillerde duygulanması ve bu
duygularını değişik şekillerde ifadesinin bir sonucu olarak ortaya
çıkmıştır. Bunun ile birlikte yine Türk müziğinin diğer bir dalı
olan ve geçmişte çoğunlukla saraylarda veya sarayların bulunduğu
şehir merkezlerinde beste esasına dayalı olarak üretilen ve şehir
müziği de diyebileceğimiz “Türk Sanat Müziği” de vardır ki bu iki
yapı Türk müziğinin çatısını oluşturmaktadır.
Geçmişi binlerce yıl öncesine kadar dayanan ve oldukça zengin bir
birikimi olan Türk müziği konusunda ne yapılan çalışmalar bu gün
için yeterlidir, ne de Türk müziği konusunda verilen eğitim bu gün
çağdaş denilebilecek düzeydedir. Türk müziği konusunda en yoğun ve
ciddi çalışmalara bakıldığında Cumhuriyetin kuruluşundan sonraki
45-50 yıllık dönem içerisinde yapıldığı görülmektedir. Bu dönemin
sonrasında 1975 yılında açılan ilk Türk müziği okulu3, Türk müziği
eğitim ve öğretimi açısından atılan oldukça önemli ve büyük bir
adımdır. Fakat bu okul açılması ile birlikte yıllardır süregelen
batı müziği, Türk müziği çatışmasının da hedefi haline gelmiştir.
1826 yılında Osmanlı sarayına bağlı askeri bando ve okul örgütünün (Muzikai
Hümayun)4 kurulması ile başlayan ve ilk batı müziği okulu da
sayılabilecek çalışmalardan sonra, Türkiye’de Türk müziği okulunun
ilk olarak 1975 yılında yani bu tarihten 150 yıl sonra kurulması son
derece düşündürücüdür. Türk müziği konusunda bu günkü eksikliklerin
veya yanlışlıkların sebebi araştırıldığında probleminde buradan, bu
düşüncelerden, bu anlayıştan ve bu geç kalmadan kaynaklandığı çok
net bir şekilde görülmektedir. Türk müziği okulunun açılması bu
anlamda büyük bir adımdır. Fakat, bu okulun gerek alt yapısındaki,
gerekse eğitim ve öğretimi ile ilgili problemleri çağdaş bir
anlayışla çözerek rayına oturtulması ile atılması gereken bir
sonraki adımlar çeşitli nedenlerden dolayı maalesef atılamamış veya
çok geç atılmaya başlamıştır.
Günümüzde Türk müziği konusunda çalışan bilim adamlarının büyük bir
çoğunluğu daha çok icracı olarak yetişmiş veya yetiştirilmiş fakat
özel çaba ve gayretleri ile kendilerine bilimsel bir donanım
kazandırmış kişilerdir. Oysa bugün Türk müziği konusundaki bilim
adamlarının yetiştirilmesi tesadüflere veya özel çaba ve gayretlere
bırakılamayacak kadar ciddi ve önemli bir konudur. Bu problem yakın
bir geçmişte fark edilerek hem müzik bilimcisi yetiştirmek hem de
bilimsel çalışmalar yapmak üzere Konservatuarlar5 bünyesinde
Müzikoloji bölümleri de kurulmaya başlamıştır.
İlk Türk müziği konservatuarının açıldığı 1975 yılında, Türk müziği
denilince akla daha çok Türkiye sınırları içerisinde icra edilen
müzik akla geliyordu. Bu nedenle Türk müziğinin önemli iki kolu olan
Türk Sanat Müziği ve Türk Halk Müziği ile Türk Halk Oyunları
konusunda daha çok icracı yetiştirmeye yönelik bir programın yoğun
olarak uygulamaya koyulması ile eğitime başlanmıştır. Günümüze doğru
gelindiğinde özellikle bağımsızlıklarını kazanan yeni Türk
Cumhuriyetlerinden sonra Türk dünyasının ve Türk kültürünün
sınırlarının sadece Anadolu ile sınırlı olmadığı, çok geniş bir
coğrafyaya yayıldığı ve ayrıca korkunç bir kültür zenginliği ile
karşı karşıya olunduğu çok daha net bir şekilde görülmeye
başlanmıştır. Bu durumda Türk müziği eğitimi veren Konservatuarların
önemi ve işlevi daha da artmıştır. Fakat aynı zamanda coğrafi olarak
çalışma alanı daha da genişlemiştir veya genişlemesi gerekmektedir.
Bu ülkelerin teknolojik açıdan en gelişmişlerinden biri olan Türkiye
bu anlamda öncü olması gereken devletlerden birisidir. Bu nedenlerle
Türk müziği okullarının mevcut yapılanması tekrar gözden
geçirilerek; hangi bölümlerin olması gerektiği, bu bölümlerin
yapılanması ve amaçlarının ne olacağı ve bu okulların genel
hedeflerinin yeniden belirlenmesi artık zorunlu hale gelmiştir.
Fakat bu gelişmelerin aksine günümüzde Türk müziği eğitimi; Devlet
Konservatuarı çatısı altında ki Türk Müziği Bölümleri adı altında
verilmeye ve yapılanmaya başlamıştır. Acaba Türk müzik kültürünün bu
zenginliği karşısında bu yapılanma modeli bir gelişmemidir? Bu
düşünceler çerçevesinde mevcut yapı gerek bu kültürü ortaya
çıkarmada, gerek arşivlemede ve bilimini yapmada ve gerekse
eğitimini vermede yeterlimidir? Değilse ne tür bir yapılanma modeli
olabilir?
Gerek kültürün kendi dinamizminden dolayı gerekse küreselleşme
çalışmaları sonucu, hem Anadolu da ki hem de diğer coğrafyalardaki
Türk kültürünün, batının kendi hesapları doğrultusunda planlı bir
takım çalışmalarına önemli ölçüde maruz kaldığı bir gerçektir.
Kültürün millet hayatındaki önemi nedeni ile Türk müzik kültürü ile
ilgili problemlerin çözümlerinin konunun eğitimini veren yerlerde
veya kurumlarda aranması gerektiği düşüncesindeyiz.
Bu düşüncelerden hareketle hem Türkiye’deki hem de yabancı
ülkelerdeki müzik okullarının yapılanmasını inceleyerek bir Türk
müziği okulu modeli ortaya koymaya çalıştık.
Türkiye’deki ve yabancı ülkelerdeki bazı müzik okullarının akademik
yapılanması şöyledir;
A. Türkiye’deki Müzik Okullarının Mevcut Yapılanması:6
I.Türk Müziği Devlet Konservatuarları:
İlki İstanbul’da daha sonra ise İzmir ve Gaziantep’te açılan Türk
Müziği Devlet Konservatuarlarında gerek bölümlerin gerekse bu
bölümlere bağlı ana sanat dallarının yapılanmasında bu okulların en
eskisi olan İ.T.Ü. Türk Müziği Devlet Konservatuarı örnek
alınmıştır. Bu okullardaki Temel Bilimler Bölümünde görüldüğü gibi
bilim dalı niteliğinde olan her hangi bir ana bilim dalı veya kürsü
söz konusu değildir7. Her üç konservatuarın bu bölümünde, çalgı
eğitimi dersi ağırlıklı olarak verilmektedir. Müzikoloji, Çalgı
Eğitimi ve Kompozisyon bölümü bu okullardan sadece İ.T.Ü. Devlet
Konservatuarında açılmıştır.
İstanbul Teknik Üniversitesi
Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Müdürlüğü
1. Temel Bilimler Bölümü:
1.Türk Halk Müziği Ana Sanat Dalı
2. Türk Sanat Müziği Ana Sanat Dalı
2. Ses Eğitimi Bölümü:
1.Türk Halk Müziği Ana Sanat Dalı
2. Türk Sanat Müziği Ana Sanat Dalı
3. Türk Halk Oyunları Bölümü:
1.Öğreticilik Ana Sanat Dalı
2. İcracılık Ana Sanat Dalı
4. Çalgı Eğitimi Bölümü:
1.Yaylı Sazlar Ana Sanat Dalı
2.Mızraplı Sazlar Ana Sanat Dalı
3.Vurmalı Sazlar Ana Sanat Dalı
4.Nefesli Sazlar Ana Sanat Dalı
5. Çalgı Yapım Bölümü:
1.Yaylı Sazlar Ana Sanat Dalı
2.Mızraplı Sazlar Ana Sanat Dalı
6. Kompozisyon Bölümü:
1.Kompozisyon Ana Sanat Dalı
7. Müzikoloji Bölümü:
1.Müzikoloji Ana Bilim Dalı
Ege Üniversitesi
Devlet Türk Musikisi Konservatuarı Müdürlüğü
1. Temel Bilimler Bölümü:
1.Türk Halk Müziği Ana Sanat Dalı
2. Türk Sanat Müziği Ana Sanat Dalı
2. Ses Eğitimi Bölümü:
1.Türk Halk Müziği Ana Sanat Dalı
2. Türk Sanat Müziği Ana Sanat Dalı
3. Türk Halk Oyunları Bölümü:
1.Uygulamalı Ana Sanat Dalı
4. Çalgı Yapım Bölümü:
Gaziantep Üniversitesi
Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Müdürlüğü
1. Temel Bilimler Bölümü:
1.Türk Halk Müziği Ana Sanat Dalı
2. Türk Sanat Müziği Ana Sanat Dalı
2. Ses Eğitimi Bölümü:
1.Türk Halk Müziği Ana Sanat Dalı
2. Türk Sanat Müziği Ana Sanat Dalı
3. Türk Halk Oyunları Bölümü:
1.Uygulamalı Ana Sanat Dalı
II. Devlet Konservatuarları Modelleri:
Burada örneğini sunduğumuz Devlet Konservatuarı modellerinin her
birisi ayrı bir yapı oluşturmakta ve henüz bir standardın
sağlanamadığı görülmektedir. Bunlardan Sakarya Üniversitesi, Devlet
Konservatuarında batı müziğini bilen, fakat Türk müziğinde
uzmanlaşmış, müzik bilimi ve sanatını bilen bir lisansiyer
tipolojisi hedeflenmekte ve diğer okullardan farklı bir yapı
oluşturmaktadır. Selçuk ve Hacettepe Üniversitesi Devlet
Konservatuarlarında ise daha çok batı müziği eğitimi ağırlıklı
olarak verilmektedir.
Sakarya Üniversitesi
Devlet Konservatuarı Müdürlüğü
Yapı ve içerik bakımından yeni bir anlayışla kurulmuş olan Sakarya
Üniversitesi, Devlet Konservatuarı, 2000-2001 öğretim yılında
öğretime başlamıştır. Bu okulda ders planı ve muhtevaları itibarı
ile Türk ve batı müziğinin temel bilimleri esas alınmaktadır.
Sakarya Üniversitesi, Devlet Konservatuarında Türk ve batı müziği
konusunda yetişmiş bir batı ve bir de Türk sazını iyi derecede
çalabilen, müzik bilimi ve sanatının inceliklerine vakıf, “Türk Halk
Bilimi” ve “Türk Kültürü” konularında yetişmiş, bilim uzmanlığına
aday bir mezun tipolojisi hedeflenmiştir.
1.Temel Bilimler Bölümü.
2.Türk Müziği Bölümü
3.Türk Halk Oyunları Bölümü
Selçuk Üniversitesi
Devlet Konservatuarı Müdürlüğü
I. Sahne Sanatları Bölümü:
1.Tiyatro Ana Sanat Dalı
2.Opera Ana Sanat Dalı
a.Şan Sanat Dalı
II. Müzik Bölümü:
1.Türk Sanat Müziği Ana Sanat Dalı
Hacettepe Üniversitesi
Devlet Konservatuarı Müdürlüğü
Türkiye’de ki en eski konservatuardır. Cumhuriyet kurulduktan sonra
1935 yılında Almanya’dan Prof. Paul Hindemith çağırılarak onun
öncülüğünde müzik çalışmaları yeniden yönlendirilmiştir. Hindemith 6
Nisan 1935 yılında yurdumuza gelerek, bir yıl ara ile iki incelemede
bulunmuştur. Bu incelemeler sonucunda konservatuarın; serbest müzik
okulu (konservatuar), öğretmen yetiştiren okul (Musiki Muallim
Mektebi) ve tiyatro okulundan oluşmasına karar vermiştir. Bu nedenle
konservatuarın tiyatro ve opera bölümünü kurmak üzere Almanya'dan
Prof. Carl Ebert getirilmiştir.
Konservatuar önce Musiki Muallim Mektebi içerisinde açılmıştır.1938
yılında, Müzik öğretmeni yetiştiren bölüm Gazi Eğitim Enstitüsü'ne
bağlanarak konservatuardan ayrılmış ve 1940 yılında da konservatuar
yönetmeliği kabul edilerek yürürlüğe girmiştir. 1982 yılına kadar
Kültür ve Turizm Bakanlığı'na bağlı olarak eğitim veren Ankara
Devlet Konservatuarı, aynı yıl Yüksek Öğrenim Kurumu kapsamına
alınarak Hacettepe Üniversitesi'ne bağlanmıştır.
Hacettepe Üniversitesi, Devlet konservatuarında batı müziği eğitimi
ağırlıklı olarak verilmektedir. Bu nedenle gerek alt yapısı gerekse
amaçları oldukça iyi belirlenmiştir. Bu okulun yapılanması şöyledir:
1. Müzik Bölümü:
1. Kompozisyon Ve Orkestra Şefliği Ana Sanat Dalı
a-Kompozisyon ve Sanat Dalı
b-Bando Şefliği Sanat Dalı
2. Yaylı Çalgılar Ana Sanat Dalı
a-Keman Sanat Dalı
b-Viyola Sanat Dalı
c-Viyolonsel Sanat Dalı
d-Kontrbas Sanat Dalı
3. Üfleme ve Vurma Çalgılar Ana Sanat Dalı
a-Fülüt Sanat Dalı
b-Obua Sanat Dalı
c-Klarnet Sanat Dalı
d-Fagot Sanat Dalı
e-Korno Sanat Dalı
f-Trompet Sanat Dalı
g-Trombon Sanat Dalı
h-Vurma Çalgılar Sanat Dalı
4. Piyano Ana Sanat Dalı
a-Piyano Sanat Dalı
b-Arp Sanat Dalı
c-Korrepitisyon(Eşlik) ve Bale Piyanistliği Sanat Dalı
2. Sahne Sanatları Bölümü:
1. Tiyatro Ana Sanat Dalı
a-Oyunculuk Sanat Dalı
2. Opera Ana Sanat Dalı
a-Şan Sanat Dalı
b-Opera Sanat Dalı
3. Bale Ana Sanat Dalı
a-Bale Dansçılığı Sanat Dalı
b-Koreografi-Koreoloji Sanat Dalı
c-Modern Dans Sanat Dalı
3. Müzikoloji Bölümü:
1. Etnomüzikoloji ve Folklor Ana Bilim Dalı
2. Genel Müzikoloji Ana Bilim Dalı
3. Geleneksel ve Modal Müzikler Ana Bilim Dalı
III. Müzik Öğretmeni Yetiştiren Bazı Okulların Modelleri:
1. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölümü, Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı
2. Harran Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Müzik Öğretmenliği
Bölümü.
3. Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Müzik
Öğretmenliği Bölümü.
Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Müzik Bilimleri
Bölümü.
(Müzik bilimcisi yetiştirilmektedir.)
4. 9 Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Müzik Bilimleri
Bölümü.
(Müzik bilimcisi yetiştirilmektedir.)
9 Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölümü, Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı.
5. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Güzel
Sanatlar Bölümü, Müzik Öğretmenliği
6. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar
Eğitimi Bölümü, Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı.
Görüldüğü gibi, Türkiye de müzik eğitimi; Fakültelere bağlı Ana
Bilim Dalı, Ana Sanat Dalı, Müzik Öğretmenliği Bölümü, Devlet
Konservatuarı ve Türk Müziği Devlet Konservatuarı çatısı altında
kurulan okullarda verilmektedir. Yukarıdaki tablolar incelendiğinde
Türk Müziği Devlet Konservatuarlarının haricindeki okulların her
birinin farklı bir akademik yapılanmaya sahip olduğu görülmektedir.
B.Yurt Dışındaki Müzik Okullarının Yapılanması:
Ülke : Hollanda
Şehir : Rotterdam
Üniversitenin Adı : Rotterdam Üniversitesi
Bölümün Adı : Rotterdam Konservatuarı
Konservatuarın Bölümleri:
1. Klasik Müzik Bölümü
2. Jazz, Pop ve Dünya Müziği Bölümü
3. Okul Müziği Bölümü
1. Klasik Müzik : Bu bölümde okuyan öğrenciler Avrupa ve dünyadaki
klasik müzik ile ilgili bilgileri işlemektedir. Viola, violin,
çello, kontrbas, klarinet, obua, bass klarinet, horn (düdük),
trompet, trombone, tuba, arp, perküsyon, org, piyano, akordion, şan
dersleri, müzik teorileri, kompozisyon ve kondisyon dersleri
verilmektedir. Ayrıca Protestan ve Katolik kiliselerinde org
çalabilmek ve koro yönetebilmek içinde bazı dersler mevcuttur.
2. Jazz, Pop ve Dünya Müziği : Bu bölümde ise diğer derslere ek
olarak elektronik kompozisyonerlik, arajmanlık gibi dersler
verilmekte, flamenko gitar, banjuni (hint flütü), sitar ve Latin
Amerika müziğinin dersleri ve çalgılarının öğretilmesi program
dahilindedir. Örneğin burada bir Arjantin çalgısı olan bandoneon
çalgısının eğitimi dahi verilmektedir.
3. Okul Müziği : Ana derslere ek olarak, formasyon, koro şefliği
gibi derslerde bu bölümde alınabilmektedir. Okul müziği dalında
eğitimlerini tamamlayan öğrenciler müzik öğretmenliği yapabilmekte
fakat diğer dallarda eğitimlerini tamamlayan öğrenciler, sanatçı
olarak hayatlarına devam eder.
Ülke Adı: Rusya
Şehir Adı: Moskova
Üniversitenin Adı: -
Bölümün Adı: Moskova Merkez Konservatuarı(Moscow State Conservatory)
Konservatuarın Bölümleri:
1. Piano Bölümü
2. Orkestra Enstrümanları Bölümü
3. Müzik Tarihi ve Teorisi Bölümü
4. Müzik Kompozisyon Bölümü
5. Korosal Kondisyon Bölümü
6. Şan Bölümü
1. Piano Bölümü
1.1. Piano
1.2. Org ve Harpiscord (kilise orgu)
2. Orkestra Enstrümanları Bölümü
2.1. Violin
2.2. Violin – Arp
2.3. Violan’ın çeşitleri (varyantları)
2.4. Çello ve Double Bass
2.5. Senfoni Kondisyonu
2.6. Üflemeli Çalgılar
3. Müzik Tarihi ve Teorisi Bölümü
3.1. Müzik Teorisi
3.2. Batı Müziği Tarihi
3.3. Rus Müziği Tarihi
3.4. Enstrümantal (Sözsüz) klasik eserlerin incelenmesi
4. Müzik Kompozisyon Bölümü
4.1. Kompozisyon
5. Korosal Kondisyon Bölümü
6. Şan Bölümü
6.1. Solo Şarkılar
6.2. Opera Şarkıları
Ülke Adı: İsveç
Şehir Adı: Stockholm
Üniversitenin Adı : The Royal Üniversity College Of Music.
Bölümün Adı : Müzik Koleji
Okulun Bölümleri:
1. Klasik Müzik
2. Jazz, Afro-Amerikan Dans ve Müzikleri
3. İsveç Halk Müziği
4. Bilgisayarlı Müzik Programları
1. Klasik Müzik : Batı müziği eserleri bestekarları ve bu müziğin
tarihinin anlatıldığı bir nevi müzik tarihi bölümü gibi eğitim
verilmektedir.
2. Jazz, Afro-Amerikan Dans ve Müzikleri : Bu bölümde Jazz’ın önemli
isimleri, konu ile ilgili yapılan araştırmalar ve bununla birlikte
Afrika ve Güney Amerika müzik, kültür ve dansları ile ilgili eğitim
verilmektedir.
3. İsveç Halk Müziği:Burada isminden de anlaşılacağı gibi İsveç Halk
Müziğinin tarihi, gelişimi ve önemli eserleri hakkında bilgiler
verilmektedir.
4. Bilgisayarlı Müzik Programları:Bu bölümde ise ağırlıklı olarak
koreografi ve tonmaisterlik üzerine eğitim verilmektedir.
Ülke Adı: Almanya
Şehir Adı: Münih
Üniversitenin Adı: Wesleyan Üniversitesi
Bölümün Adı: Müzik Fakültesi
Okulun Bölümleri:
1. Müzik Teorileri.
2. Müzik Kompozisyon ve Performans
3. Müzik Tarihi ve Alanı
4. Kültürler Arası Yaklaşımlar
1. Müzik Teorileri
1.1. Temel teoriler ve pratik.
1.2. Armoni ve konturpuan
1.3. 20. yy. kompozisyon teknikleri
1.4. Konturpuan ve analiz ile ilgili serbest çalışma
2. Müzik Kompozisyon ve Performans
2.1. Kompozisyon
2.2. Deneysel müziğin performansı ve dinlenmesi
2.3. Bilgisayarlı müzik çalışması, müzikte bilgisayarın kullanımı
2.4. Ses analizi
2.5. Jazz kuralları, Jazz’ın ana teması
2.6. Jazz doğaçlama performansı
2.7. Afro-Amerikan müzik kültürü
3. Müzik Tarihi ve Alanı
3.1. Dünya müziği
3.2. Deneysel müzik
3.3. Batı Asya müziği
3.4. Güney Hindistan müziği
3.5. Endonezya tiyatro müzikleri
3.6. Afro-Amerikan müzik ve dansları
3.7. Ortaçağ, Rönesans ve Barok müzikleri
3.8. Klasik ve Sanatsal müzik ilkeleri
3.9. Ses gerçekliği sunuşu
4. Kültürler Arası Yaklaşımlar
4.1. Batılaştırma ve ulusal müzik kimlikleri
4.2. Müzik kültürleri arasındaki, müzik cinslerine bakış açısı
4.3. Kadının müzik yapmaktaki yeri.
Ülke Adı: Litvanya.
Şehir Adı: Riga.
Üniversitenin Adı: -
Bölümün Adı: Litvanya Müzik Akademisi.
Okulun Bölümleri
1. Piano Bölümü
2. Müzik Kompozisyon Bölümü
3. Şan Bölümü
4. Opera Bölümü
5. Telli Çalgılar Bölümü
6. Üflemeli Çalgılar Bölümü
7. Performans Bölümü
8. Müzik Tarihi Bölümü
9. Müzik Teorileri Bölümü
10. Müzik Eğitimi Bölümü
11. Oda Müziği Bölümü
12. Kareografi Bölümü
1. Piano Bölümü
1.1. Piano
1.2. Org, Akordeon, Harpiscord
2. Müzik Kompozisyonu Bölümü
2.1. Müzik teorileri
2.2. Müzik tarihi
2.3. Oda müziği
2.4. Koro kondisyon
3. Şan Bölümü
3.1. Solo Şarkılar
3.2. Opera Şarkıları
4. Opera Bölümü
4.1. Klasik Eserler
5. Telli Çalgılar Bölümü:Viola, Violin, Çello, Kontrbas, Arp, Gitar
ve ritm dersleri verilmektedir.
6. Üflemeli Çalgılar:Klarinet, Bass Klarinet, Obua, Horn (Düdük),
Trompet, Trombon, Tuba, Flüt.
Bu üniversitelerdeki en önemli özelliklerden biri her bölümün
kendine ait bir müzik kütüphanesinin, laboratuarının veya arşivinin
bulunmasıdır. Bu kütüphanelerde ise kendi müziklerinin yani sıra,
dünya müziklerinin de konu edildiği bir çok kitabın kütüphane
bünyesinde bulunması göze çarpmaktadır. Bahsettiğimiz müzik
laboratuarlarında ise bilgisayar donanımları öğrencilerin hizmetine
sunulmaktadır. Müzik programları içeren disket, kaset ve bir çok cd
bu laboratuarlarda öğrenciler için geniş bir dağarcık
oluşturmaktadır.
İncelemiş olduğumuz bu okullarda görüleceği gibi, bu okullar
enstitü, bölüm, kolej ve fakülte..vs gözetmeksizin birçok çalgı ve
branş dersleri üzerine eğitim vermektedirler. Kendi müzik
kültürlerinin dışında Klasik Batı Müziğinden, Afrika, Amerika ve
Asya müzik tarihleri hakkında da geniş bir bilgi sunmaktadırlar.
Ayrıca bu okullarda sadece müzisyen değil, tonmaister, kareograf
elemanları da yetiştirilmektedir. Göze çarpan diğer bir özellik ise,
okullarda dini müzik üzerine de eğitim görülmesi ve bu eğitimi
alanlara kiliselerde iş olanağı sunulmasıdır.
Sonuç olarak bu okullardaki öğrenciler kendi kültürleri dışındaki
başka kültürleri de öğrenmekte fakat kendi kültürleri konusunda
uzmanlaşmaktadırlar.
Türk Müziği Devlet Konservatuarları için önerdiğimiz yapı modeli ise
şöyledir:
Türk Müziği Devlet Konservatuarı Müdürlüğü
1.Temel Müzik Bilimleri Bölümü:
1.1. Folklor ve Etnomüzikoloji Ana Bilim Dalı
1.2. Antropoloji ve Müzikoloji Ana bilim Dalı
1.3. Organoloji Ana Bilim Dalı.
1.4. Müzik Kompozisyonu Ana Bilim ve Sanat Dalı
1.5. Türk Müzik Folkloru Ana Bilim Dalı
2.Çalgı Eğitimi Bölümü:
2.1. Türk Halk Müziği Ana Sanat Dalı
2.1.1. Üflemeli Sazlar Sanat Dalı
2.1.2. Yaylı Sazlar Sanat Dalı
2.1.3. Tezeneli Sazlar Sanat Dalı
2.1.4. Vurmalı Sazlar Sanat Dalı
2.2. Türk Sanat Müziği Ana Sanat Dalı
2.2.1. Üflemeli Sazlar Sanat Dalı
2.1.2. Yaylı Sazlar Sanat Dalı
2.1.3. Tezeneli Sazlar Sanat Dalı
2.1.4. Vurmalı Sazlar Sanat Dalı
3.Ses Eğitimi Bölümü:
3.1. Türk Halk Müziği Ana Sanat Dalı
3.2. Türk Sanat Müziği Ana Sanat Dalı
4.Çalgı Yapım Bölümü:
4.1. Türk Organolojisi Ana Bilim Dalı
4.2. Türk Halk Müziği Ana Zenaat Dalı
4.3. Türk Sanat Müziği Ana Zenaat Dalı
5. Kompozisyon Bölümü:
5.1. Türk Müziği Kompozisyonu Ana Bilim ve Sanat Dalı
5.2. Koro Yöneticiliği Ana Bilim ve Sanat Dalı
6.Türk Halk Oyunları Bölümü:
6.1. Türk Kareolojisi Ana Bilim Dalı
6.2. Türk Oyun Folkloru Ana Bilim Dalı
6.3. Türk Halk Oyunları Ana Sanat Dalı
“Türkçe “İnsan Bilimi” olarak ifade edilen antropoloji (özellikle
sosyal-kültürel antropoloji), gerek müzik antropolojisi alanı
itibarı ile gerekse, müzikoloji alanına temel teşkil etmesi
bakımından; folklor ve etnomüzikoloji ise geleneksel müziklerin ve
oyunların temel bilimleri olması bakımından; Türkçe dans bilimi
şeklinde ifade edilen koreoloji ise halk oyunlarına esas olması
bakımından; Türkçe “Çalgı Bilimi” olarak ifade edilen “Organoloji”
ise çalgı yapım bölümüne temel teşkil edecek olması bakımından
konulmuştur.
Peki bu bölümden mezun olanların tipolojisi nedir, ne olacaktır?
Temel Müzik Bilimleri Bölümünde okuyan öğrenciler, bu bölümde mevcut
bulunan ana bilim dallarıyla ilgili dersler görecekler böylece;
Danstan, çalgıdan ve eğitim bilimlerinden anlayan; müzik ve dans
antropolojisi, folklor ve etnomüzikoloji konularında bilgi sahibi
olan; müzik kompozisyonundan anlayacak kadar da müzik bilgileri ile
donatılmış birer müzik adamı ve bilim uzmanlığına aday birer
lisansiyer formasyonu ile mezun olacaklardır. Diğer bölümlere de o
bölümün yapısına uygun birer ana bilim dalı konmuştur.
Mesela, Türk Halk Oyunları Bölümüne, Türk Oyun Folkloru Ana Bilim
Dalı ve Türk Kareolojisi Ana Bilim Dalları koymak sureti ile diğer
bölümlerden alacakları derslerle birlikte; bu bölüm öğrencilerinin,
genel Türk oyun ve dans kültürü ile donatılmış, halk oyunlarını
öğreticilik derecesinde bilen bilim uzmanı adayı birer lisansiyer
olarak mezun olmaları sağlanacaktır.
Tabiî, bunların hayata geçirilmesi bu bölümlerin yapısına uygun
derslerin konması; bu derslerin muhtevalarının da uygun olarak
okutulması ile doğrudan ilgilidir. Bu sebeple böyle bir yapının
hayata geçirilmesi; bu yapıya uygun bir müfredat geliştirilmesine
bağlıdır.
Ortaya koyduğumuz bu model ideal bir Türk müziği okulu modeli
olmayabilir. Samimi dileğimiz bu konuyu tartışmaya açarak bu
okulların gelişmesine katkıda bulunmaktır.”
8
• Bu konu
Sakarya Üniversitesi, Devlet Konservatuarı Müdürü, Yrd.Doç.Dr.
Türker EROĞLU’nun öncülüğünde hazırlanmıştır.
•• Gaziantep
Üniversitesi, Türk Müziği Devlet Konservatuarı, Öğr.Gör.
1Daha geniş bilgi
için; ÖRNEK,Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı
Yayınları:1629, HAGEM Yayınları:210, Gelenek, Görenek ve İnançlar
Dizisi:20, Ankara,1995.,eserine bakınız.
2TURAN, Şerafettin,Türk
Kültür Tarihi,s.41,Bilgi Yayınevi, Ankara,1994.
3Bu günkü,
İ.T.Ü.Türk Musikisi Devlet Konservatuarı.
4SAY, Ahmet, Müzik
Ansiklopedisi,C.3,s.863, Sanem Mat.,Ankara, 1985.
5GAZİMİHAL, Mahmut
Ragıp; Musiki Sözlüğü, s.132,de bu kelimeyi şöyle açıklamaktadır;
“Musiki sanatının her türlü esas ve vasıtalarını tam seviye ve
safiyetleri dairesinde korumak(-conserver) ve yaymak üzere
kuruldukları için büyük musiki okullarına konservatuvar adı
verilmiştir.”
6Bu bilgiler
okulların internet sayfalarından alınmıştır.
7EROĞLU,Yrd.Doç.Dr.Türker,
“Halk Oyunları Çalışmaları ve Konservatuarlarımız”, Halk Oyunları El
Kitabı, s.45, Mars Basım Hizmetleri,İstanbul,1999.
8EROĞLU,a.g.e,s.45
KAYNAKLAR
EROĞLU,Yrd.Doç.Dr.Türker,“Halk Oyunları Çalışmaları ve
Konservatuarlarımız, Halk Oyunları El Kitabı, s.45, Mars Basım
Hizmetleri,İstanbul,1999.
GAZİMİHAL, Mahmut Ragıp; Musiki Sözlüğü, Milli Eğitim Basımevi,
İstanbul,1961.
ÖRNEK,Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı
Yayınları:1629, HAGEM Yayınları:210, Gelenek, Görenek ve İnançlar
Dizisi:20, Ankara,1995
SAY, Ahmet, Müzik Ansiklopedisi,C.3, Sanem Mat.,Ankara, 1985.
TURAN, Şerafettin,Türk Kültür Tarihi, Bilgi Yayınevi, Ankara,1994.
|