Bilindiği gibi; Kültür bir milletin hayatta kalmasında ve varlığını
sürdürmesinde iskelet görevi gören en önemli unsurlardandır. Bu
nedenle bir topluluğu veya milleti anlamada, tanımada ve tanımlamada
kültürü oluşturan unsurlar oldukça önemlidir. Bir insanı veya
toplumu Türk, Yunan, Alman veya Fransız yapan fiziksel veya
biyolojik özellikleri değil, kültürel özellikleridir. Bu nedenle bir
milletin kültürü aynı zamanda o milletin kimliğidir. Bir başka deyiş
ile; bir milleti veya toplumu diğer bir toplumdan ayıran veya farklı
kılan kültürüdür. Milletin ayakta kalabilmesi için kültürünün doğal
değişim ve dönüşüm süreci içerisinde korunması şarttır. Kültürün en
önemli unsurlarından birisi de kuşkusuz müziktir.
Kültürün millet hayatındaki önemini oldukça iyi bilen Atatürk; Türk
milletinin varlığına yönelik bütün değişikliklerin milli ve medeni
temellere dayanması gerektiğini; Türk kültürünün önemli bir dalı
olan Türk Müziği politikasının sağlam temeller üstünde
geliştirilmesinde ki temel ilke ve hedefleri çeşitli toplantılarda
yaptığı konuşmalarda çeşitli defalar dile getirmiştir. Milletin
ayakta kalabilmesi için kültürünün doğal değişim dönüşüm süreci
içerisinde korunması şarttır. Kültürün millet hayatındaki önemini
oldukça iyi bilen Atatürk; Nutuk’ta; “Yurttaşlarım! Az zamanda çok
büyük işler başardık. Bu işlerin en büyüğü, Temeli Türk Kahramanlığı
ve Yüksek Türk Kültürü olan Türkiye Cumhuriyetidir” diyerek
kültürünün önemine dikkat çekmiştir.
Fakat günümüzde özellikle Avrupa birliğine giriş ile başlayan bir
değişim sürecinin başlaması ve iletişim araçlarının, yayın
organlarının hızla artması, en ücra bölgelere, köylere kadar girerek
hızla yaygınlaşması kültürel dokunun da şekillenmesinde ve yeni
biçimler almasında oldukça önemli rol oynamaktadır. Gerek kültürün
kendi dinamizminden dolayı gerekse küreselleşme çalışmaları sonucu
Türk kültürü, batının kendi hesapları doğrultusunda planlı bir takım
çalışmalarına eskiden beri önemli ölçüde maruz kaldığı bir
gerçektir.
Bu gün gelinen noktada, geçmişi binlerce yıl öncesine kadar dayanan
ve oldukça zengin bir birikimi olan insanımızın kendini ifade ettiği
Türk müziği konusunda; Atatürk’ün 1930 yıllarda hedeflemiş olduğu
çağdaş Türk müziği eğitim sistemini acaba oluşturabildik mi? Girmeye
hazırlandığımız AB sürecinde, kendi müzik kültürümüzü ne kadar
biliyor ve eğitimini ne kadar verebiliyoruz? Bu şartlarda bu süreç
ne getirir nereye götürür? Müzik kültürü penceresinden bakıldığında
nasıl bir tablo görülüyor? Gibi sorulara özellikle ilk ve orta
öğretim müzik dersi kitap ve metotlarını inceleyerek cevap bulmaya
çalıştık.
“Türkiye’de hâlen, Millî Eğitim Bakanlığınca ilk hazırlama
çalışmaları 1982 yılında yapılan, sonraki yıllarda zaman zaman çok
uzun süreli kesintilerle üzerinde durulan ve en sonunda 1990 yılında
yeniden ele alınarak aralıksız yapılan ve 1994 yılında tamamlanan
çalışmalar sonunda Bakanlıkça kabul edilip 1995-1996 öğretim
yılından itibaren ülke genelinde yürürlüğe konulan ve o yıldan bu
yana denenip geliştirilmek üzere uygulanmakta olan İlköğretim okulu
müzik dersi öğretim programı yürürlüktedir.”
1
2005-2006 eğitim öğretim yılına kadar olan dönemdeki ortaöğretim
müzik kitaplarındaki Türk müziği konuları incelendiğinde;
yazılanların çoğunun yanlış olduğu, konuların doğru kaynaklardan
araştırmak yerine aynı tür kitaplardan kaynak dahi gösterilmeden ve
doğruluğu araştırılmadan alıntılar yapıldığı görülmektedir. Bunun
sonucu olarak da; bir yazarın yapmış olduğu hata veya hataları bir
çok kaynakta aynı dil, terminoloji veya kelimelerin yerleri değişmiş
bir şekilde görmek mümkündür. İlk ve Orta öğretimde Milli Eğitim
Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından incelenerek
okutulmasına karar verilen; 33 adet müzik dersi kitabı üzerinde Türk
müziği konularının nasıl anlatıldığını araştırdık. Bu kitaplarda
Türk müziği konuları ile ilgili bulunan yanlış ifade ve bilgileri
aşağıdaki şekilde tasnif ve tahlil ederek sonuçlara varmaya
çalıştık;
1- Ayak, Makam, Dizi konusu ile ilgili yanlış bilgi ve ifadeler.
2- Bağlama konusu ile ilgili yanlış bilgi ve ifadeler.
3- Uzun hava ve kırık hava tanımları konusundaki yanlış bilgi ve
ifadeler.
4- Terminoloji ve kültür konusu ile ilgili yanlış bilgi ve ifadeler.
1- Ayak, Makam, Dizi konusu ile ilgili yanlış bilgi ve ifadeler;
Konu ile ilgili bir çok araştırma ve yayın yapılmış olmasına rağmen,
bu konunun yeterince anlaşılamamış olduğu yazılan bilgilerden
görülmektedir. Konu orta ve ilköğretim müzik kitaplarında şu
şekillerde anlatılmıştır.
Yanlış Bilgi 1- “Makam dizilerine karşılık olarak Türk halk
müziğinde en çok kullanılan ayaklar şunlardır; Kerem Ayağı, Garip
Ayağı, Bozlak Ayağı, Müstezat Ayağı, Derbeder Ayağı, Misket Ayağı
gibi...” 2
Konunun Doğru Açıklaması; Burada “Bozlak Ayağı” kavramında; ayağın
makam karşılığı kullanılması yanlış olmakla birlikte; bozlakların
sadece bir makamda olduğunun düşünülmesi ve anlatılması da ayrı bir
yanlıştır. Çünkü; bölgelere ve şehirlere göre bozlakların seyrinde
değişiklikler görülebilir. Bu ise makamı belirleyen en önemli
unsurlardandır. Bu nedenlerle bozlaklar, birçok dizi ve makamda
olabilir veya birçok makama benzeyebilirler.
Yanlış Bilgi 2- “Dizilerin Türk halk müziği kurallarına göre
işlenmesine ayak denir” 3
Yanlış Bilgi 3- “Seslerin Türk müziği kuralları içerisinde
işlenmesine makam veya ayak denir.” 4
Yanlış Bilgi 4- “Türk halk müziğinde makam karşılığı ayaktır.”
5
Yanlış Bilgi 5- “......Türk halk müziğinde makamın karşılığı
ayaktır. Klasik Türk müziğinde rast, hüseyni, nihavent, kürdi, hicaz
vb. makamları vardır. Türk halk müziğinde misket, garip, kerem,
bozlak vb. ayaklar vardır.......Türk müziğinde değiştirici
işaretler, müzik eserinin başında anahtardan sonra yazılır. Buna
donanım denir. Müzik eserinin hangi makamda olduğunu gösterir.”6
Dizilerin batı müziği kurallarına göre işlenmesine tonalite
(ton)denir. Türk müziği kurallarına göre işlenmesine de makam denir.
Makam Türk halk müziğinde ayak olarak adlandırılır”
7
Yanlış Bilgi 6- “Türk halk müziğinde dizilerin işleniş biçimine ayak
denir.” 8
Yanlış Bilgi 7- “Ayak: Türk Halk Müziğinde bir ezginin veya türkünün
seslendirilmesi sırasında ortaya çıkan dizi, tavır ve seyir gibi
öğelerin tümüne verilen addır. Bir başka deyişle Türk Sanat
Müziğindeki makam ya da makam dizisi karşılığı kullanılan bir halk
müziği dizisidir.....Kerem Ayağı, Türk Halk Müziğinde kullanılan
dizilerden biridir. Adını Âşık Keremden almıştır. Kerem ayağında
ezgi ve türkülere Ege, Trakya, Güney Anadolu ve İç Anadolu
bölgelerinde rastlanmaktadır.” 9
Yanlış Bilgi 8- “Türk halk müziğinde makamın karşılığına ayak
denir.” 10
Yanlış Bilgi 9- “Ayak, halk müziğinde bir dizinin işleniş biçimine
denir. Türk sanat müziğindeki makam özelliğini taşır. Bazı ayaklarda
bağlamanın akort düzeninin değişmesi gerekmektedir. Bağlama ancak o
düzene akort edilirse bu ayaktaki parçalar daha otantik ve doğru
çalınmış olur.” 11
Yanlış Bilgi 10- Kerem Ayağı Konusu Bağlamada bozuk düzen kullanılır.
Türk Sanat Müziğinde Hüseyni makamına benzer.”
Açıklama; Kerem Ayağında, bağlamada bozuk düzenin kullanılması ve
bunun da Türk Sanat Müziğinde Hüseyni makamına benzemesi ifadesi
oldukça ilginç ve düşündürücüdür. Bir akort şekli nasıl bir makama
benzetilebilir?12
Yanlış Bilgi 11- “Klasik Türk müziğindeki makam, Türk halk müziğinde
ayak adını alır.Rast ve Mahur Makamına halk müziğinde Müstezat
Ayağı, Uşşak ve Hüseyni Makamına, Kerem Ayağı, denir.”
13
Yanlış Bilgi 12- “Ayak, halk müziğinde bir dizinin işleniş biçimine
denir.Türk sanat müziğindeki makam özelliğini taşır.Bazı ayaklarda
bağlamanın akort düzeninin değişmesi gerekmektedir. Bağlama ancak o
düzene akort edilirse bu ayaktaki parçalar daha otantik ve doğru
çalınmış olur. Başlıca bağlama düzenlerinin adları ile bu düzenlerde
tellerin akort biçimleri aşağıda belirtilmiştir:
Misket Düzeni: Alt Tel LA, Orta Tel RE, Üst Tel FA
Müstezat Düzeni; Alt Tel LA, Orta Tel RE, Üst Tel Mİ
Konunun Doğru Açıklaması; Yukarıdaki kaynaklarda yapılan hataların
aynısıdır. Burada Misket Düzeninde üst tel Fa#; Müstezat Düzeninde
ise; orta tel Do, üst tel Sol olmalıdır. Burada Müstezat Düzeni
olarak adlandırılan düzen; “Bağlama Düzenidir.”
Yanlış Bilgi 13- “Dizilerin oluşturduğu sesleri, belirli kurallar
içerisinde kullanmaya batı müziğinde tonalite,Türk halk müziğinde
ayak, Geleneksel Türk sanat müziğinde makam denir....Türk halk
müziğimizde;misket, garip, müstezat, kerem, derbeder, bozlak ayağı
vardır.” 14
Yanlış Bilgi 14- “......Bir müzik eseri, kalıplaşmış bir dizi içinde
seyreder ve eserin tonalitesini belirler.Bu duruma Batı Müziğinde
“ton”, Türk Halk Müziğinde “ayak”, Türk Sanat Müziğinde ise “makam”
adını alır.” 15
Yanlış Bilgi15-“Dizilerin Batı müziği kuralları içinde işlenmesine
ton(tonalite),Türk müziği kuralları içinde işlenmesine Klâsik Türk
Müziği’nde makam, Türk Halk Müziği’nde ayak adı verilir”
16
Yanlış Bilgi16- “Hüseyni dizisi, Klâsik Türk Müziğinde ve halk
müziğinde en çok geçen dizilerden biridir.Bu makamdaki şarkılar ve
türküler, dinleyenlerde hüzün, keder, özlem, sevgi duygusu
uyandırır.......Rast makamı, sevinç, coşku, neşe ve kahramanlık
duygusu uyandırır..... Nihavent makamı, sevinç, neşe, hüzün, özlem
duygusu uyandırır.” 17
Yanlış Bilgi 17- “Hüseyni makamı, genellikle insanların hüzünlü
duygularını dile getiren bir makamdır. Ölüm, sevgi, hasret gibi
konuların işlenmesinde kullanılır....Rast makamı, genellikle
insanların sevinç, neşe ve coşkularının dile getirildiği çok çeşitli
konuların işlenmesinde kullanılır.” 18
Yanlış Bilgi 18- “Hüseyni makamındaki şarkılar, dinleyiciler
üzerinde acı, hüzün, keder duyguları uyandırır.Bu yönüyle minör
tondaki şarkılara benzerler.Bir çok halk türküsü de hüseyni
makamında olup halkın hüzünlü, kederli duygularını anlatır.”
19
Yanlış Bilgi 19- “....Bu makamdaki(Hüseyni Makamı) şarkılarla
genellikle acı, keder, hüzün, hasret, ölüm ve sevgi konuları
işlenir. Bir çok halk türküsü de hüseyni makamında olup halkın
hüzünlü, kederli duygularını anlatır.” 20
Yanlış Bilgi 20- “Hüseyni makamı, genellikle Türk insanının hüzünlü
duygularını dile getirir....Ölüm, ağıt, sevgi, hasret gibi konuları
işleyen şarkı ve türküleri oluşturan ezgiler, hüseyni etkisi
verir....Rast makamı, insanların sevinçli, coşkulu, duygularını dile
getirir.....Dostluk, sevgi, kahramanlık gibi konuları işleyen
şarkıları oluşturan ezgiler, rast etkisi verir.”
21
Konunun Doğru Açıklaması; Makam, Ayak ve Dizi kavramları Türk Müziği
ile ilgili yazılı kaynaklardan araştırıldığında, söz konusu
kitaplarda yazılanların aksine her birinin ayrı ayrı kavramlar
olduğu görülmektedir. Ayak; bir eseri icra etmeye
başlamadan önce çalınan giriş müziği, hazırlayıcı ön ezgi, ara
nağme, üvertür veya
kalıp ezgidir. Bu bölüm usullüde olabilir serbest ritimlide. Bunun
ile birlikte Konya Divan Ayağı veya Urfa Divan Ayağı adı ile bilinen
eserlerde olduğu gibi ayak bir eserin tamamının adı da
olabilmektedir. Dizi ise; bir oktav içerisinde
birbirine yanaşık sekiz sesten oluşan bir guruptur ve makamın
çatısını teşkil etmektedir. Dizi üzerinde karar ve güçlü sesin
önemini belirterek belirli geleneksel kurallar dahilinde seyir
yapıldığında ise makam meydana gelmektedir.
Fakat Ortaöğretim Müzik Kitaplarında bu konular doğru anlatılamadığı
gibi; aynı hatalar aynı terminoloji ile birçok kitapta tekrarlanmış
ve kavramlar birbiri ile karıştırılmıştır. Ayrıca Hüseyni Makamı;
Türk insanının hüzünlü, Rast Makamı; sevinçli, coşkulu, duygularını
dile getirir. Dostluk, sevgi, kahramanlık gibi konuları işleyen
şarkıları oluşturan ezgiler, rast etkisi verir. Veya hüseyni
makamında olan halk türküleri halkın hüzünlü, kederli duygularını
anlatır. Gibi ifadeler hiçbir bilimsel dayanağı olmayan
açıklamalardır. Eğer öyle olsaydı Hüseyni Makamında olan veya bu
makama benzeyen birçok oyun havasının veya Rast Makamında olan veya
bu makama benzeyen hüzünlü şarkı veya uzun havaların hatta ağıtların
izahının yapılması gereklidir. Bu duyguların anlatımı; şarkının veya
türkünün sözü, metronomu, usûlü, tavrı, işlenişi veya yorumu ile
ilgilidir. Müzik terapisi ile ilgili olan bu konular yeterince
anlaşılamamış ve yanlış anlatılmıştır.
2-Bağlama konusu ile ilgili yanlış bilgi ve ifadeler;
Yanlış Bilgi 21- “Başlıca bağlama düzenlerinin adları ile bu
düzenlerde tellerin akort biçimleri aşağıda belirtilmiştir.
1.Bozuk Düzen: ………………………………………….
2.Misket Düzeni: Alt Tel LA, Orta Tel RE, Üst Tel FA
3.Müstezat Düzeni; Alt Tel LA, Orta Tel RE, Üst Tel Mİ
4.Bağlama Düzeni: …………………………………………
Başlıca ayaklar;
Kerem Ayağı, Müstezat Ayağı, Garip Ayağı, Misket
Ayağı..” 22
Konunun Doğru Açıklaması; Burada bağlamanın 2. ve 3. sıradaki düzen
veya akortları yanlıştır. 2.sıradaki akortta üst tel Fa# ,
3.sıradaki akortta ise orta tel Do, üst tel Sol olmalıdır. 3.sırada
belirtilen akorttaki sesler “Bağlama Düzeni” dir.
Yanlış Bilgi 22- “Ayak, bir dizinin işleniş biçimine denir. Türk
sanat müziğindeki makam özelliğini taşır. Bazı ayaklarda bağlamanın
düzeninin değişmesi gerekmektedir. Bağlama ancak o düzene akort
edilirse bu ayaktaki parçalar daha otantik ve doğru çalınabilir. Bu
düzenler:
Misket Düzeni:Alt-LA, Orta-RE, Üst Fa
Müstezat Düzeni: Alt-LA, Orta-RE, Üst Fa
Konunun Doğru Açıklaması; Yukarıdaki kaynakta yapılan yanlışların
bir benzeridir. Burada Misket Düzeninde üst tel Fa# ; Müstezat
Düzeninde ise; orta tel Do, üst tel Sol olmalıdır. Ayrıca yine
dikkat edildiğinde aynı sesler farklı akortlarmış gibi
anlatılmıştır.
Ortaöğretim müzik kitaplarının hemen hemen hepsinde Türk milletinin
binlerce yıldan beri elinden düşürmediği kökeni itibarı ile Orta
Asya’ya dayanan ve kopuzun Anadolu’da ki devamı olan akustik bir
çalgı olan bağlama; elektronik çalgılar bölümünde tasnif edilmiş ve
son derece ilginç fotoğraflarla desteklenerek elektronik bir çalgı
olarak anlatılmıştır. (Fotoğraf No:1 / Fotoğraf No:2)
Fotoğraf No:1 Fotoğraf No:2
Konu ile ilgili açıklamalar şu şekildedir;
Yanlış Bilgi 23- “....Günlük hayatımızda, eğlencelerimizde,
düğünlerimizde bağlama, davul ve zurna ile sık olarak kullanılır.
Bağlamanın tek başına hafif gürlüğünün, diğer çalgılar olan davul ve
zurnanın ses gürlüğüne eş duruma getirilmesi gerekir. Bunun için
bağlama içine elektronik bir alıcı yerleştirilerek sesler bir
amplifikatör yardımıyla, yüksek gürlükte duyurulur.”
23
Yanlış Bilgi 24- “Halk çalgılarımızdan biri olan bağlama, gitar gibi
elektronik araçlarla donatılarak açık alanlarda ve kalabalık
ortamlarda sesinin yüksek çıkması sağlanmıştır.”
24
Yanlış Bilgi 25- “...gitar gibi, yükseltici ile sesi
kuvvetlendirilen elektronik bir çalgıdır.”
25
Yanlış Bilgi 26- “Bağlamanın orjinali; akustik(elektronik olmayan)
ses özelliğine sahiptir. Bu özelliği ile büyük salonlarda ve açık
alanlarda geniş kitlelere müzik yapmaya elverişli değildir. Bu
nedenle üzerine monte edilen elektronik sistem aracılığı ile sesi
istenilen yüksekliğe ulaşabilen çeşidi üretilmiştir. Adı daha çok
elektro bağlama olarak bilinir.” 26
Yanlış Bilgi 27- “Halk müziği çalgısı olan bağlama, ses yükseltici
bazı elektronik araçlarla donatılarak elektro bağlama adını
almıştır. Gitar gibi mekanik bir sesi vardır....
27 (Fotoğraf No:2)”
Yanlış Bilgi 28- Bir başka kitapta ise 28, aşağıdaki fotoğraf
bağlamaya örnek olarak verilmiştir. Konu ile ilgili yapmış olduğumuz
gerek yazılı kaynaklarda ve gerekse Anadolu’nun değişik
yörelerindeki alan araştırmaları sırasında bu tür bir bağlamaya biz
rastlayamadık.
Fotoğraf No:3 Fotoğraf No:4
Fotoğraf Kültür Bakanlığı, HAGEM arşivinden alınmış 88.0477numarada
kayıtlı bulunmaktadır. Fotoğraftaki çalgı ise, çalgı yapımcının
yaratıcılığını göstermesi bakımından önem taşımaktadır.
Konunun Doğru Açıklaması; Orta Asya kökenli olan kopuzun
Anadolu’daki devamı olan bağlama 29 yüzlerce yıldan beri Türk insanının
yaygın bir şekilde kullandığı akustik halk çalgılarından biridir.
Fakat diğer konuların anlatımında da görüldüğü gibi; aynı dil, aynı
terminoloji ve aynı hatalar kısır bir döngü içerisinde tekrarlanıp
durmuştur. Yazılan bir bilginin doğruluğu araştırılmadan üstelik çok
kolay bir şekilde doğru ve güvenilir kaynaklara ulaşma imkânı
varken; bu hataların yapılması son derece düşündürücüdür. Bu anlatım
ve açıklamaları yapan yazarlara şu soruları sormak gerekli; Türk
halk çalgıları, bağlama veya telli çalgılar ile ilgili acaba kaç
tane eser incelediler? Bağlama acaba sadece düğün salonlarında mı
kullanılmaktadır? 2 numaralı fotoğraftaki bağlamayı fişe takarsak ne
olacak? Aşık Veysel, Ramazan Güngör, Muharrem Ertaş, Aşık Mahsuni
Şerif vb. saz sanatçıları ve büyük ozanların bağlamaları veya
icralarını nasıl izah ederler? Türk halk müziğinin bu önemli mahalli
sanatçılarını hiç elektro bağlama çalarken gören oldu mu? Bağlama
ailesi gibi o zaman elektro bağlama ailesi de var mı? Aşıklık
geleneğinde de kullanılıyor mu? Eşik altı takılarak veya mikrofon
kullanılarak çalınan keman da acaba, “Elektro Keman”mıdır? Veya
keman da elektronik bir çalgı olarak mı anlatılmalı veya
tanıtılmalıdır? Gibi soruları çoğaltmak mümkündür. Burada çok küçük
bir unsur veya detaydaki bir özellik ön plâna çıkarılmış asıl
anlatılması gerekenler anlatılmamıştır.
3-Uzun hava ve kırık hava tanımları konusundaki yanlış bilgi ve
ifadeler;
Halk türküleri bilindiği gibi; ya uzun hava ya da kırık hava
formunda icra edilmektedir. Bazı türküler de vardır ki her iki
özelliği birden göstermektedir. Uzun havanın tanımı şu şekilde
yapılmıştır ki biz de bu tanımı doğru buluyoruz; “Ölçü ve ritm
bakımından serbest olduğu halde, dizisi bilinen ve dizi içerisindeki
seyri belli kalıplara bağlı bulunan, konuşur gibi bir yöntemle
söylenen, doğaçlama olarak icra edilen ezgilerdir.” Uzun havaların
konunun uzmanları ve araştırmacıları tarafından yapılmış başka
tanımları da bulunmaktadır.30 Fakat bu tanımların hiç birinde uzun
havaların ritmsiz olduğu yazılmamıştır. Ortaöğretim müzik
kitaplarında ise bu konu şu şekillerde anlatılmıştır:
Yanlış Bilgi 29- “Uzun Hava: Türk halk müziğinde, dizisi ve dizi
içindeki seyri bilinen, ancak ölçü ve ritm bakımından
serbest(ölçüsüz ve ritmsiz) olan ve genellikle bağlama eşliğinde
söylenen ezgilere uzun hava denir.” 31
Yanlış Bilgi 30- “Uzun Hava:Türk Halk Müziğinde ölçüsüz ve ritmsiz
sözlü müziklere uzun hava denir.Genellikle en çok çalınıp söylenen
uzun hava çeşitleri şunlardır:Divan, Ağıt, Bozlak, Hoyrat, Maya,
Mani, Gurbet Havaları”32
Yanlış Bilgi 31- “Uzun hava, ölçüsüz ve bir kurala bağlı olmaksızın
bir konu anlatan ezgilere denir.”33
Yanlış Bilgi 32- “Uzun Havalar: Ölçü sayısı belli olmayan ancak,
sözlü olan halk müziği ezgileridir.Uzun havalar kendi aralarında üç
gruba ayrılır. a.Ağıt, b.Bozlak, c.Maya” 34
Yanlış Bilgi 33- “...sözlü halk müziği ezgileridir....üç gruba
ayrılır. Ağıt, Bozlak ve Maya. Hüzünlü bir konuyu işleyen uzun
havanın arkasından söylenen ölçüsüz, ritmik ezgiye maya denir.”35
Yanlış Bilgi 34- “...Türk halk müziği eserlerinin ritmsiz(serbest)
olanlarına uzun hava, ritmli olanlarına kırık hava denir.”
36
Yanlış Bilgi 35- “Halk müziği, ritmsiz(serbest) olanlarına uzun
hava, ritmli(ölçülü) olanlarına kırık hava denir.”
37
Yanlış Bilgi 36- “Türk halk müziğinin ölçülü ve ritmli olanlarına
kırık hava, ölçüsüz ve ritmsiz olanlarına ise uzun hava denir.”
38
Yanlış Bilgi 37- “Uzun Hava:Türk halk müziğinde ölçüsüz, ritmsiz
sözlü müziklere uzun hava denir. Her uzun havanın bir makamı vardır.
Türk halk müziğinde makam kelimesinin karşılığı olarak ‘ayak’
kelimesi kullanılır. Her uzun havanın bir makamı(ayağı) olduğuna
göre dizisi de vardır.....Orta, Güney ve Batı Anadolu’da yaygın
olarak çalınır ve söylenir.” 39
Yanlış Bilgi 38- “Bozlak uzun havaların, İç Anadolu, Çukurova ve
Batı Anadolu’da söylenen biçimine Bozlak denir”
40
Konunun Doğru Açıklaması: Görüldüğü gibi tanım ve açıklamaların
hemen hemen hepsinde uzun havalar ritimsiz ezgiler olarak
açıklanmaktadır. Fakat yukarıda da belirttiğimiz gibi uzun havalar
serbest ritmli ezgilerdir. Yani uzun havalarda ritm vardır fakat
serbesttir. Bu açıklamalarda görülen diğer bir yanlış ise; ritim,
ölçü ve usûl ifadeleri birbiri ile karıştırılmıştır. Bunun ile
birlikte uzun havaların Batı Anadolu’da söylenen şekillerine bozlak
denildiğini biz sadece bu çalışmalarda gördük. Uzun havaların
bozlak, maya ve ağıt olarak üçe ayrılması ise diğer bir yanlıştır.
Çünkü bunlar tür olmaktan daha çok uzun havaların Türkiye’nin
değişik yörelerindeki adlarıdır.
4-Terminoloji ve kültür konusu ile ilgili yanlış bilgi ve ifadeler;
Kültür konusu ortaöğretimdeki müzik derslerinde anlatılması en kolay
ve bunun ile birlikte en önemli konudur. Küreselleşme çalışmaları
sonucu kültürümüzün önemli ölçüde etki altına alındığı ve yok
edilmeye çalışıldığı günümüzde bu konu daha da ayrı bir önem
taşımaktadır. Batının kendi hesapları doğrultusunda özellikle görsel
medyayı kullanarak taraflı yayınlar yaptığı, çizgi filmler aracılığı
ile okul öncesi çocuklara kadar hedef kitleyi genişlettiği de bir
gerçektir. Bu bağlamda İlköğretim okullarındaki müzik derslerinde
kültür konusunun müfredata koyulması son derece doğru bir
düşüncedir.
Bunun ile birlikte ilköğretimde her öğrenciye çalgı çalmayı veya
solfeji öğretmek mümkün olamayabilir. Fakat her öğrenciye kültürün
millet hayatı içerisindeki önemi, müzik kültürü ifadesinin ne
olduğu, Türk kültürünün ne kadarlık bir coğrafyayı kapsadığı, siyasi
sınırlarla kültür sınırlarının bir olmadığı, Türk müzik kültürünün
zenginliği, gibi konuların anlatılabileceği veya öğretilebileceği
düşüncesindeyiz. Fakat bu konu bazı ortaöğretim müzik kitaplarında
şöyle anlatılmıştır:
Yanlış Bilgi 39-“Kültür, Bir milletin manevi özelliğini, duyuş ve
düşünce birliğini oluşturan gelenek durumundaki her türlü yaşayış,
düşünce ve sanat varlıklarının tümüdür.” 41
Yanlış Bilgi 40- “Kültür, bir milletin manevî özelliğini, duyuş ve
düşünce birliğini oluşturan gelenek durumundaki yaşayış, düşünce ve
sanat varlıklarının tümüdür......Ortak yaşayış ürünleri olan folklor
ve düğünler kültür öğelerindendir.” 42
Yanlış Bilgi 41- “Ülkemiz müzik kültürü içerisinde geleneksel Türk
Halk Müziği örnekleri çoktur... Bir türkü öğrenerek, türküyü kültür
özelliğine uygun olarak söyleyiniz, çalınız ve tekrarlayınız.
Geleneksel Türk Halk Müziğimizin seçkin örneklerini kültür
özelliklerine dikkat ederek dinleyiniz. Kültür özelliklerini
hissetmeye çalışınız.” 43
Konunun Doğru Açıklaması; Kültür; Bir topluluğun kendine özgü
yaşayış ve davranışları sonucu ortaya koyduğu maddi ve manevi
ürünlerdir. Yukarıdaki kaynaklarda görüldüğü gibi kültürün sadece
manevi kültür (sözlü kültür) bölümü anlatılmakla birlikte, maddi
kültür konusu ile ilgili herhangi bir açıklama yapılmamıştır. Bize
göre çok önemli ve yukarıda da belirttiğimiz gibi İlköğretim
çocuklarına da anlatımı çok kolay olan bu konu, doğru
anlatılamamakla birlikte kaynaklarda üç beş kelime ile
geçiştirilmiştir.
Yanlış Bilgi 42- “.....Atatürk bunlardan başka İstanbul’da daha önce Darülelhan adıyla müzik eğitimi yapan kurumun yeniden açılmasını
istemiştir. Bu kurum daha sonra “Ankara Devlet Konservatuarı” adını
almıştır.” 44
Konunun Doğru Açıklaması; Bu bilgi doğru değildir. 1917 yılında
kurulan Darü’l Elhan 1927 yılında İstanbul Belediye Konservatuarına
dönüştürülmüştür.45 1924 yılında Ankara’da kurulan Musiki Muallim
Mektebi ise; 1936 yılında Ankara Devlet Konservatuarına
dönüştürülmüştür.
Yanlış Bilgi 43- “Klasik Türk Müziğini, sanat yönü çok ağır olmasına
rağmen, Türk halkı benimsemiş ve büyük bir hızla yayılmıştır. Bu
müzik türünün devamı için yetenek, eğitim, para gerektiğinden önce
saray ve zenginlerin himayesinde gelişmiştir. Günümüzde ise,
okulları dahi kurulmuş ve çok yaygın hale gelmiştir.”
46
Konunun Doğru Açıklaması; Bilindiği gibi Türkler, Anadolu’ya
geldikten sonra başta Doğu ve Güneydoğu Anadolu olmak üzere hastane,
saray, han, hamam, cami, mescit, çeşme ve medreseler yaparak kültür
merkezleri oluşturmuşlar ve şehir hayatını başlatmışlardır. Bu
kurumlarda çok sayıda ilim adamı ve sanatkâr yetiştirilmiştir. Bu
sanatçılar Orta Asya Türk kültürü, Anadolu kültürü ve İslam kültürü
sentezinden oluşan eserler vermiş, şairler şiirler yazmış ve adı
bilinmeyen bestekârlar da saraylarda, konaklarda bu şiirleri
bestelemişlerdir. O zamanki kültür merkezi ve şehirlerde üretilen bu
tür, günümüzdeki Türk Sanat Müziği denilen müziğin temellerini
oluşturmuştur. Bunun ile birlikte; Bir sanat kaygısı duymadan halkın
duygu ve düşüncelerini, sevinç ve acılarını güncel hayatı ve
toplumsal olayları sade ama içten gelen ezgilerle anlatan ve halkın
ortak yaratma gücünün ürünü olan müzik vardır ki bu da Türk halk
müziğidir. Türk halk müziği ve Türk sanat müziği Türk müziğinin
çatısını oluşturmaktadır.
Fakat yukarıda belirtilen kaynakta; “Klasik Türk Müziğini, sanat
yönü çok ağır olmasına rağmen, Türk halkı benimsemiştir” ifadesi
oldukça düşündürücü olmakla birlikte iyi niyetli olmaktan uzaktır.
Ayrıca “....okulları dahi kurulmuş...” ifadesi ise; 1826 yılında
Osmanlı sarayına bağlı askeri bando ve okul örgütü olan “Muzikai
Hümayun”un kurulması ile başlayan ve ilk batı müziği okulu da
sayılabilecek çalışmalardan sonra, Türkiye’de Türk müziği okulunun
ilk olarak 1975 yılında yani bu tarihten 150 yıl sonra kurulması bu
tür düşüncelerin bir sonucudur. Bu okullar eğer çok geç kalmadan
açılmış olsaydı; Türk insanının yüksek estetik ve sanat anlayışı,
Türk müzik kültürünün zenginliği, geçmişi ve neyi ifade ettiği de
daha iyi öğretilebilirdi. Böylece hiçbir ilmi dayanağı olmayan,
gerçekten uzak bu sözler de söylenmezdi, yazılmazdı ve öğretilmezdi
diye düşünüyoruz.
Yanlış Bilgi 44- “Halk müziğinin dedesi Dede Korkut’tur.”47 “Müzik
tarihimizde ilk bilgilere Dede Korkut hikayelerinde rastlanmaktadır.
Dedem Korkut, aldı kopuzu eline, bakalım ne söyledi.”
48
Konunun Doğru Açıklaması; Dede Korkut, efsanevi bir Oğuz ozanıdır.
Yaşayıp yaşamadığı veya ne zaman yaşadığı hakkında kesin bir bilgi
yoktur. Hikayeler XIV.Yüzyılın sonları veya XV.Yüzyılın başlarında
yazıya geçirildiği ileri sürülmektedir. Bu oniki hikâyede savaş,
barış, düğün, dernek, ad koyma, günlük yaşam ve doğa üstü güçler
hakkında Oğuz Türklerinin törelerine, ilişkin zengin bir gereç
vardır.49 Dolayısı ile Korkut Ata olarak da bilinen Dede Korkut
hikâyelerinde Türk müziği tarihi ile ilgili hangi bilgilerin olduğu,
Korkut Ata’nın kopuzu nasıl çaldığı, bu çalgının nasıl olduğu ve bu
bilgileri hangi kaynaktan alındığı doğrusu merak konusudur. Ayrıca
araştırıldığında müzik tarihimizle ilgili geçmişi daha eskilere
dayanan birçok belge veya bilgilerin bulunduğu görülecektir.
Bunlarla birlikte gerek ulusal ve gerekse evrensel anlamda yerleşmiş
olan müzik terimleri varken, “Yalın eşlik düzenlenimi, Susku,
Sayımlama, Döneç, Çizek, Bölütlü tartımlama, Uygu, Özengen,
Özeklemek, Ritmiç, Ezgiç, Tınıç, Uyguç, İmlemeli(Nömlemeli)....vs”
gibi kişilere özgü terimlerle anlatılmak istenileni anlatmaya
çalışmak, bu terimlerin yerleşmesini beklemek, orta ve ilköğretim
çocuklarının bunlardan birşeyler anlamasını istemek; Ne kadar doğru
ve ne kadar faydalıdır? Ne getirip ne götürmektedir? Gibi soruların
cevap ve yorumlarını düşünürken bu alıntıları yaptığımız kitaplardan
birinin başka bir sayfasında; “ Müzik öğretim yöntemlerini
adlandırırken yeterince nesnel ve bilimsel davranmak, öznel ve
kişiye özgü adlandırmalardan kaçınmak gerekir.” İfadesinin yer
alması düşündürücü olmakla birlikte sorularımıza da cevap olmuştur.
Yukarıdaki yanlışlara bakarak; Türk müziği eğitiminin yeterli ve
doğru olarak verildiği, müzik politikalarının doğru olduğu ve doğru
yönlendirildiği söylenemez. İlk ve Orta öğretimde müzik dersinde
okutulan kitapların içerisinde konuya doğru yaklaşan yazarlar
olmakla birlikte; büyük bir çoğunluğunda verilen bilgiler yanlış,
alıntı yapılan bilgilerin doğruluğu sorgulanmamış, bilimsel çalışma
metot ve tekniklerinden yoksun ve daha çok ticari amaçlarla
hazırlanmış kitaplar olduğu görülmektedir. Bu nedenle;
1-Konular öğretilirken İlköğretim veya Ortaöğretim öğrencilerinin
anlayabileceği bir dille anlatılmalı fakat kavramların içi
boşaltılmamalıdır.
2-Müzik ve buna bağlı yayın politikaları gözden geçirilerek yeniden
belirlenmelidir.
3- Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı kitap
yayınlama ve ders kitabı olarak okutulmasına karar verme aşamasında;
daha hassas ve dikkatli davranmalıdır. Gerekirse Türk müziği
uzmanlarından faydalanılmalıdır.
4-Müzik öğretmeni yetiştirilen bölümlerde Türk müziği dersleri ile
ilgili plan program, müfredat ve ders içerikleri tekrar gözden
geçirilmelidir.
5-Küreselleşme çalışmaları göz önünde bulundurularak; kültür ve
müzik politikaları yeniden belirlenerek yeni yayınlar yapılmalıdır.
KAYNAKÇA
ALTINAY,Yrd.Doç.Dr.Reyhan;Cumhuriyet Döneminde Türk Halk Müziği,
İzmir, 2004.
AKDOĞU,Onur; Türk Musikisi Nazariyatı,Kültür Bakanlığı:1347,D.S.İ.,
Basımevi,Ankara.
AKKAŞ, Doç.Dr.Salih, Liseler İçin Müzik 1, Ocak Yayınları,
Ankara.2000.
AKKAŞ, Prof.Dr.Salih, İlköğretim Müzik Ders Kitabı 6, Pasifik
Yayınları,Ankara.
AKKAŞ, Prof.Dr.Salih, İlköğretim Müzik Ders Kitabı 7, Pasifik
Yayınları,Ankara.
AKKAŞ, Yrd.Doç.Salih; Müzik 8, Ocak Yayınları, Ankara,1995.
AKKAŞ,Yr.Doç.Dr.Salih, İlköğretim Müzik 7,Ocak Yayınları,
Ankara,1995.
AYARMAN,Olcayto-AKSAN,Bülent; İlköğretim Müzik Ders Kitabı 6,Özgün
Mat.,Sanayi ve Tic.Ltd.Şti, Ankara,2002.
AYARMAN,Olcayto-AKSAN,Bülent; İlköğretim Müzik Ders Kitabı 6, Özgün
Mat.Sanayi ve Tic.Ltd.Şti,Ankara,2002.
AYARMAN,Olcayto-AKSAN,Bülent; İlköğretim Müzik Ders Kitabı 7, Özgün
Mat.Sanayi ve Tic.Ltd.Şti,Ankara,2002.
AYDIN Şinasi, Sevim Aydın; İlköğretim Müzik Ders Kitabı 5, Küre
Yayıncılık, İstanbul,2001.
AYDIN Şinasi, İlköğretim Müzik 6,Küre Yayıncılık,Metinler Mat.Ltd.Şti,İstanbul,
1995.
AYDIN Şinasi, İlköğretim Müzik 7,Küre Yayıncılık,Metinler Mat.Ltd.Şti,İstanbul,
1996.
AYDIN,Şinasi;Lise 1 Müzik Ders Kitabı, Küre Yayıncılık,İst.,2004.
AYDIN,Şinasi;Lise 1 Müzik Ders Kitabı, Küre Yayıncılık,İst.,2000.
AYDOĞAN,Salih;Hayat Kaynağımız Müzik Ortaokul 1-2-3,Arkadaş
Yayınları, Ankara.
Büyük Larousse Sözlük ve Ansiklopedisi, İnterpres Basın ve
Yayıncılık A.Ş.
ÇETİNEL, Zafer;İlköğretim Müzik Ders Kitabı 8,Küre
Yayıncılık,İstanbul,2004.
DÖNMEZ, Makbule; İlköğretim Müzik Ders Kitabı 6, Tutibay
Yayınları,Ankara, 2004.
DÖNMEZ, Makbule; İlköğretim Müzik Ders Kitabı 8, Tutibay
Yayınları,Ankara, 2003.
HOŞSU,Mustafa; Geleneksel Türk Halk Müziği Nazariyatı,İzmir,1997
İ. Hakkı ÖZKAN:Türk Müziği Nazariyatı ve Usulleri, Kudüm
Velveleleri, Ötüken Neşriyat A.Ş.,İstanbul,1994.
KARADENİZ, M.Ekrem; Türk Musikisinin Nazariye ve Esasları, Türkiye
İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
KARKIN, Prof.Kadir , İlköğretim Müzik Dersi Kitabı 7,Elit Yayınları,
Ankara, 2001.
KARKIN, Prof. Kadir; İlköğretim Müzik Ders Kitabı 6, Elit
Yayıncılık, Ankara, 2001.
KARKIN, Prof. Kadir; İlköğretim Müzik Ders Kitabı 8,Elit
Yayıncılık,Ankara, 2001.
KETEN,Nazire; İlköğretim Müzik 7,Dörtel Yayıncılık,Ankara,2000.
KÜÇÜKÇELEBİ, Evin Aylin; Uzun Havalar, T.C. Kültür Bakanlığı
Yayınları: 2926, HAGEM:334, Halk Müziği ve Oyunları Dizisi:23, Yücel
Ofset Ltd.Şti., Ankara,2002.
OĞUZ, M. Öcal; “Aşık Makamları Üzerine Bir Değerlendirme”, Milli
Folklor Dergisi, C.1, S.7,s.22, Ankara.
ÖRNEK,Sedat Veyis; Türk Halkbilimi,Kültür Bakanlığı Yayınları:1629,
HAGEM Yayınları:210,Gelenek,Görenek ve İnançlar Dizisi:20,Türk Hava
Kurumu Basımevi, Ankara,1995.
ÖZBEK, Mehmet;Ortaokul Müzik Ders Kitabı 1-2-3,Üner
Yayınları,Ankara,1992.
ÖZBEK,Mehmet; Türk Halk Müziğinde “Ayak” Tabirinin Yanlış Kullanımı
Üzerine, III. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi
Bildirileri,C.3,Ankara,1987.
ÖZTUNA,Yılmaz;Büyük Türk Musikisi Ansiklopedisi, C.1,Kültür
Bakanlığı:1163, Başbakanlık Basımevi,Ankara,1990.
SAY, Ahmet;Müzik Ansiklopedisi,C.3,s.791,Sanem Mat.,Ank.,1985
SAYDAM;Refik;İlköğretim Müzik Ders Kitabı 6,Sevgi Yayyınları,Ankara,2000.
SAYDAM;Refik;İlköğretim Müzik Ders Kitabı 7,Sevgi Yayyınları,Ankara,2000.
SAYDAM;Refik;İlköğretim Müzik Ders Kitabı 8,Sevgi Yayyınları,Ankara,2000.
Selçuk YILDIRIM, Besim AKKUŞ, Cinuçen TANRIKORUR; Ortaokullar İçin
Müzik 1-2-3, Türk Tarih Kurumu Basımevi,Ankara,1989.
SUN, Prof. Muammer; Şarkılarla Türkülerle Temel Müzik Eğitimi, Yurt
Renkleri Yayınevi, Ankara, 1998.
ŞENEL,Süleyman; Türk Halk Musikisinde “Uzun Hava” Tanımı ve Bu tanım
Etrafında Ortaya Çıkan Problemler, IV.Milletlerarası Türk Halk
Kültürü Kongresi Bildirileri Halk Müziği, Oyun, Tiyatro, Eğlence,
Kültür Bakanlığı HAGEM Yayınları:166,Seminer Kongre Bildirileri
Dizisi:36,s.287,Ank.1992.
ŞENEL,Süleyman; Türk Halk Müziğinde “Beste”, “Makam” ve “Ayak”
Terimleri Hakkında, V.Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Halk
Müziği, Oyun, Tiyatro,Eğlence Seksiyon Bildirileri, Kültür Bakanlığı
Yayınları:1872, Seminer Kongre Bildirileri Dizisi:55,s.372,Ank.1997,
TOMBUL, Enis; Cumhuriyet Döneminde Türk Musikisine Devlet
Müdahalesinin Hikâyesi, Musikişinas, S.8,s.72, Boğaziçi
Mat.,İstanbul,2006.
TURA, Doç.Dr.Yalçın; “Türk Halk Musikisindeki Makam Hususiyetleri ve
Bunların Dayandığı Ses Sistemi”, III.Milletlerarası Türk Folklor
Kongresi Bildirileri, Kültür ve Turizm Bakanlığı, MİFAD
Yay:85,C.3,s.293, Başbakanlık Basımevi,Ankara,1987.
Türk Halk Ezgileri, Kültür Bakanlığı HAGEM Yayınları: 181, Evren
Ofset, Ankara,1992.
UÇAN, Prof. Dr. Ali, Doç. Gökay YILDIZ, Doç. Ertuğrul BAYRAKTAR;
İlköğretimde Müzik Öğretimi,T.C.MEB Projeler Koordinasyon Merkezi
Başkanlığı, Ankara,2001.
UÇAN, Prof. Dr. Ali, İlköğretimde Müzik Öğretimi,T.C.MEB Projeler
Koordinasyon Merkezi Başkanlığı, Ankara,2001.
YENER,Sabri;Müzik Lise 1, M.E.B.Devlet Kitapları 3.Baskı,
Ankara,2003.
YILDIZ, Hüsnü-ÇAM, Meltem; Müzik 6,Pasifik Ders Kitapları
A.Ş.,Ankara.
YILDIZ, Hüsnü-ÇAM, Meltem; Müzik 7,Pasifik Ders Kitapları
A.Ş.,Ankara.
YILDIZ, Hüsnü-ÇAM, Meltem; Müzik 8,Pasifik Ders Kitapları
A.Ş.,Ankara.
YURTOĞLU,Ö.Faruk; Müzik Ders Kitabı 6, Düzgün
Yayıncılık,İstanbul,2000.
YURTOĞLU,Ö.Faruk; Müzik Ders Kitabı 7, Düzgün
Yayıncılık,İstanbul,2000.
YURTOĞLU,Ö.Faruk; Müzik Ders Kitabı 8,Düzgün
Yayıncılık,İstanbul,1999.
ZEREN, Prof.Dr.Ayhan:Makam kavramında seyrin Önemi Hakkında “IV.
Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri , Kültür
Bakanlığı , HAGEM Yayınları:166,c.3.,s.379.,Ofset Repromat
Mat.,Ankara,1992.
1) UÇAN, Prof. Dr. Ali, İlköğretimde
Müzik Öğretimi,s.5,T.C.MEB Projeler Koordinasyon Merkezi
Başkanlığı,Ankara,2001.
2) YENER,Sabri;Müzik Lise 1, s.79, M.E.B.Devlet
Kitapları 3.Baskı,Ank.,2003 Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye
Kurulunun 18.05.2001 tarih ve 225 sayılı kararı ile ders kitabı
olarak kabul edilmiş olup, Yayımlar Dairesi Başkanlığının 17.06.2003
tarih ve 4668 sayılı onayı ile üçüncü defa 50.000 adet basılmıştır.
3) YURTOĞLU,Ö.Faruk; Müzik Ders Kitabı
6,s.52,Düzgün Yayıncılık,İstanbul,2000. (Milli Eğitim Bakanlığı,
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 22.05.2000 tarih ve 142
sayılı kararı ile 2000-2001 öğretim yılından itibaren 5 yıl süre ile
ders kitabı olarak kabul edilmiştir.)
4) DÖNMEZ, Makbule; İlköğretim Müzik Ders
Kitabı 6,s.54,Tutibay Yayınları,Ankara,2004. (Talim ve Terbiye
Kurulunun 31.03.2000 tarih ve 37 sayılı kararı ile 2000-2001
yılından itibaren 5 yıl süre ile ders kitabı olarak kabul
edilmiştir.)
5) YURTOĞLU,Ö.Faruk; Müzik Ders Kitabı
7,s.66,Düzgün Yayıncılık,İstanbul,2000.
6) KARKIN, Prof.Kadir; İlköğretim Müzik
Ders Kitabı 8,s.45,Elit Yayıncılık,Ankara,2001.
7) KARKIN, Prof.Kadir; İlköğretim Müzik
Ders Kitabı 6,s.51,Elit Yayıncılık,Ankara,2001.
8) AYARMAN,Olcayto-AKSAN,Bülent;
İlköğretim Müzik Ders Kitabı 7,s.68,Özgün Mat.Sanayi ve Tic.Ltd.Şti,Ankara,2002.
9) AKKAŞ, Doç.Dr.Salih, Liseler İçin
Müzik 1, s.63-66,Ocak Yayınları,Ankara.2000.
10) ÇETİNEL, Zafer;İlköğretim Müzik Ders
Kitabı 8,s.51,Küre Yayıncılık,İstanbul,2004.
11) AYDIN,Şinasi;Lise 1 Müzik Ders
Kitabı,s.68, Küre Yayıncılık,İst.,2004.
12) AYDIN,Şinasi;Lise 1 Müzik Ders
Kitabı,s.56-58, Küre Yayıncılık,İst.,2000. (Milli Eğitim Bakanlığı,
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 07.03.1995 tarih ve 928sayılı
kararı ile 1995-1996 öğretim yılından itibaren 5 yıl süre ile ders
kitabı olarak kabul edilmiştir.)
13) Selçuk YILDIRIM, Besim AKKUŞ,
Cinuçen TANRIKORUR; Ortaokullar İçin Müzik 1-2-3,s.175-181, Türk
Tarih Kurumu Basımevi,Ankara,1989. (Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve
Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 15.02.1988 tarih ve 21 sayılı kararı
ile 2.000.000 adet basılmış 3 yıl süre ile ders kitabı olarak kabul
edilmiştir.)
14) YURTOĞLU,Ö.Faruk; Müzik Ders Kitabı
8,s.47,Düzgün Yayıncılık,İstanbul,1999.
15) AYDIN Şinasi, İlköğretim Müzik
6,s.45,Küre Yayıncılık,Metinler Mat.Ltd.Şti,İstanbul,1995. (Milli
Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulunun 22.04.1994 tarih ve 298
sayılı kararı ilekabul edilen İlköğretim Kurumları Müzik Dersi
Öğretim Programına göre hazırlanmıştır.)
16) SAYDAM;Refik; İlköğretim Müzik Ders
Kitabı 6,s.51,Sevgi Yayyınları,Ankara. (Milli Eğitim Bakanlığı,
Talim ve Terbiye Kurulunun 23.07.1999 tarih ve 218 sayılı kararı ile
1999-2000 öğretim yılından itibaren 5 yıl süre ile ders kitabı
olarak kabul edilmiştir.)
17) SAYDAM;Refik; İlköğretim Müzik Ders
Kitabı 7,s.49,Sevgi Yayyınları,Ankara. (Milli Eğitim Bakanlığı,
Talim ve Terbiye Kurulunun 22.05.2000 tarih ve 168 sayılı kararı ile
2000-2001 öğretim yılından itibaren 5 yıl süre ile ders kitabı
olarak kabul edilmiştir.)
18) YURTOĞLU,Ö.Faruk; Müzik Ders Kitabı
7,s.53,Düzgün Yayıncılık,İstanbul,2000. (Milli Eğitim Bakanlığı,
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 22.05.2000 tarih ve 142
sayılı kararı ile 2000-2001 öğretim yılından itibaren 5 yıl süre ile
ders kitabı olarak kabul edilmiştir.)
19) AKKAŞ, Prof.Dr.Salih, İlköğretim
Müzik Ders Kitabı 7,s.55,Pasifik Yayınları,Ankara. (Milli Eğitim
Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 18.05.2001 tarih
ve 136 sayılı kararı ile 2001-2002 öğretim yılından itibaren 5 yıl
süre ile ders kitabı olarak kabul edilmiştir.)
20) AYDIN Şinasi, İlköğretim Müzik
7,s.52,Küre Yayıncılık,Metinler Mat.Ltd.Şti,İstanbul,1996.
21) AYARMAN,Olcayto-AKSAN,Bülent;
İlköğretim Müzik Ders Kitabı 7,s.52,Özgün Mat.Sanayi ve Tic.Ltd.Şti,Ankara,2002.(Milli
Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 18.05.2001
tarih ve 132 sayılı kararı ile 2001-2002 öğretim yılından itibaren 5
yıl süre ile ders kitabı olarak kabul edilmiştir.)
22) AYDIN,Şinasi;Lise 1 Müzik Ders
Kitabı,s.68, Küre Yayıncılık,İst.,2004.
23) YILDIZ, Hüsnü-ÇAM, Meltem; Müzik
8,s.13,Pasifik Ders Kitapları A.Ş.,Ankara. (Milli Eğitim Bakanlığı,
Talim ve Terbiye Kurulunun 26.12.1995 tarih ve 380 sayılı kararı ile
5 yıl süre ile ders kitabı olarak kabul edilmiştir.)
24) YURTOĞLU,Ö.Faruk; Müzik Ders Kitabı
8,s.19,Düzgün Yayıncılık,İstanbul,1999. (Milli Eğitim Bakanlığı,
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 15.06.1999 tarih ve 53 sayılı
kararı ile 1999-2000öğretim yılından itibaren 5 yıl süre ile ders
kitabı olarak kabul edilmiştir.)
25) AKKAŞ, Yrd.Doç.Salih; Müzik 8,s.20,
Ocak Yayınları, Ankara,1995.(Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve
Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 22.04.1994 tarih ve 298 sayılı kararı
ile ders kitabı olarak kabul edilmiştir.)
26) ÇETİNEL, Zafer;İlköğretim Müzik Ders
Kitabı 8,s.23,Küre Yayıncılık,İstanbul,2004.
27) KARKIN, Prof.Kadir; İlköğretim Müzik
Ders Kitabı 8,s.19,Elit Yayıncılık, Ankara,2001. (Milli Eğitim
Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 12.12.2000 tarih
ve 422 sayılı kararı ile 2001-2002 öğretim yılından itibaren 5 yıl
süre ile ders kitabı olarak kabul edilmiştir.)
28) AKKAŞ, Doç.Dr.Salih, Liseler İçin
Müzik 1, s.63-66,Ocak Yayınları,Ankara.2000.
29) Daha geniş bilgi için; “Savaş
EKİCİ’nin Bağlama Eğitimi Yöntem Ve Teknikleri,s.9,Yurt Renkleri
Yayınevi, Ankara,2006.” çalışmasına bakınız.
30) Konu ile ilgili daha geniş bilgi
için; Süleyman ŞENEL,Türk Halk Musikisinde “Uzun Hava” Tanımı ve Bu
tanım Etrafında Ortaya Çıkan Problemler, IV.Milletlerarası Türk Halk
Kültürü Kongresi Bildirileri Halk Müziği, Oyun, Tiyatro, Eğlence,
Kültür Bakanlığı HAGEM Yayınları:166,Seminer Kongre Bildirileri
Dizisi:36,s.287,Ank.1992. Eserine bakınız.
31) AYDIN,Şinasi;Lise 1 Müzik Ders
Kitabı,s.21, Küre Yayıncılık,İst.,2004. (Milli Eğitim Bakanlığı,
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 22.05.2003 tarih ve 34 sayılı
kararı ile 2003-2004 öğretim yılından itibaren 5 yıl süre ile ders
kitabı olarak kabul edilmiştir.)
32) AKKAŞ, Doç.Dr.Salih, Liseler İçin
Müzik 1, s.28,Ocak Yayınları,Ankara.2000. (Milli Eğitim Bakanlığı,
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 15.06.1999 tarih ve 43 sayılı
kararı ile 1999-2000 öğretim yılından itibaren 5 yıl süre ile ders
kitabı olarak kabul edilmiştir.)
33) YILDIZ, Hüsnü-ÇAM, Meltem;
Müzik 7,s.53,Pasifik Ders Kitapları A.Ş.,Ankara.
34) AKKAŞ,Yr.Doç.Dr.Salih, İlköğretim
Müzik 7,s.55,Ocak Yayınları, Ankara,1995.
35) KARKIN, Prof.Kadir , İlköğretim
Müzik Dersi Kitabı 7,s.68, Elit Yayınları,Ankara,2001.
36) AYARMAN,Olcayto-AKSAN,Bülent;
İlköğretim Müzik Ders Kitabı 6,s.66,Özgün Mat.Sanayi ve Tic.Ltd.Şti,Ankara,2002.(Milli
Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 18.05.2001
tarih ve 133 sayılı kararı ile 2001-2002 öğretim yılından itibaren 5
yıl süre ile ders kitabı olarak kabul edilmiştir.)
37) DÖNMEZ, Makbule; İlköğretim Müzik
Ders Kitabı 6,s.66,Tutibay Yayınları,Ankara,2004.
38) AKKAŞ, Prof.Dr.Salih, İlköğretim
Müzik Ders Kitabı 6,s.70,Pasifik Yayınları,Ankara. (Milli Eğitim
Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 18.05.2001 tarih
ve 258 sayılı kararı ile 2001-2002 öğretim yılından itibaren 5 yıl
süre ile ders kitabı olarak kabul edilmiştir.)
39) AYDIN Şinasi, İlköğretim Müzik
7,s.69-70,Küre Yayıncılık,Metinler Mat.Ltd.Şti,İstanbul,1996.
40) SAYDAM;Refik; İlköğretim Müzik Ders
Kitabı 7,s.62,Sevgi Yayınları,Ankara.
41) AYDIN Şinasi, İlköğretim Müzik
6,s.63,Küre Yayıncılık,Metinler Mat.Ltd.Şti,İstanbul,1995.
42) YILDIZ, Hüsnü-ÇAM, Meltem; Müzik
6,s.56,Pasifik Ders Kitapları A.Ş.,Ankara. (Milli Eğitim Bakanlığı,
Talim ve Terbiye Kurulunun 24.01.1996 tarih ve 7 sayılı kararı ile 5
yıl süre ile ders kitabı olarak kabul edilmiştir.)
43) YILDIZ, Hüsnü-ÇAM, Meltem; Müzik
6,s.59,Pasifik Ders Kitapları A.Ş.,Ankara.
44) Sevim Aydın-Şinasi Aydın;İlköğretim
Müzik Ders Kitabı 5, s.90,Küre Yayıncılık,İst.,2001. (Milli Eğitim
Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulunun 18.05.2001 tarih ve 131 sayılı
kararı ile 2001-2002 öğretim yılından itibaren 5 yıl süre ile ders
kitabı olarak kabul edilmiştir.)
45) Büyük Larousse Sözlük ve
Ansiklopedisi, C.6,s.2896, Milliyet Yayınları.
46) AYDIN Şinasi, İlköğretim Müzik
6,s.58,Küre Yayıncılık,Metinler Mat.Ltd.Şti,İstanbul,1995.
47) AYDIN,Şinasi;Lise 1 Müzik Ders
Kitabı,s.56-58, Küre Yayıncılık,İst.,2000. (Milli Eğitim Bakanlığı,
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 07.03.1995 tarih ve 928
sayılı kararı ile 1995-1996 öğretim yılından itibaren 5 yıl süre ile
ders kitabı olarak kabul edilmiştir.)
48) AYDIN,Şinasi; İlköğretim Müzik
6,s.64,Küre Yayıncılık,Metinler Mat.Ltd.Şti,İstanbul,1995.
49) ÖRNEK,Sedat Veyis; Türk
Halkbilimi,s.32, Kültür Bakanlığı Yayınları:1629,HAGEM Yayınları:
210, Gelenek,Görenek ve İnançlar Dizisi:20,Türk Hava Kurumu
Basımevi,Ankara,1995.
*) Gaziantep Üniversitesi,
Türk Müziği Devlet Konservatuarı, Sanatçı Öğretim Elemanı.
**) Bu konu 2-3-4 Kasım 2006 tarihinde,
Abant İzzet Baysal Üniversitesi tarafından düzenlenen “Halk Kültürü
ve Köroğlu Bilgi Şöleni,”nde “İlk ve Ortaöğretim Müzik
Kitaplarındaki Türk Müziği Konuları Üzerine Bazı Tespitler”adı
altında bildiri olarak sunulmuştur.
|